Niklas
    Hejsan ja som rubriken lyder så trivs jag verkligen inte i mitt nuvarande gymnasium(ekonomi linje). allting är jätte högljutt och stökigt.
    Jag har i slutet av 9an fått diagnosen ADD och den gör att jag har haft jätte svårt att koncentrera mig tills slutet av 9an då jag äntligen fick ta tabletter för det, och allt blev genast bättre. Läxor och prov gick mycket bättre kunde inte riktigt fatta hur jag hade det i nästan 9 år i skolan utan dessa. Men han inte höja mina betyg så jätte mycket på den korta tiden som var kvar av 9an. Så jag har känner själv att jag har absolut potensialen till högre merit poäng, det säger även Min mentor han ser också att jag inte passar in i min klass. Han säger att jag inte har dem betygen som jag egentligen borde (betygen från grundskolan) ha och förtjänar mycket bättre betyg. han säger även att han ser mig som en väldigt smart och studiemotiverad person som har hamnat i en klass där folk inte bryr sig så mycket och tar inte skolan på tillräckligt allvar.
    Han erbjöd sig att vara referens till andra skolor.
    Jag kan knappt koncentrera mig på lektionerna fått mesta arbetet gjort efter skolan. Och läxorna och uppgifterna är väldigt bra.
    Nu vet jag inte vad jag ska göra längre, mår jätte dåligt och är ledsen nästan varje skoldag. jag är verkligen inte van med detta oväsen och folks agerande och Attetyd. Har blivit lite utstött i skolan och Har Heller ingen riktig vän i klassen. Har sökt till 5 olika gymnasium efter att jag börjat gymnasiet men kommer inte in på något av dem. Känns som att alla liknande gymnasium kommer vara ungefär samma grej. nu är jag har jag helt slut på idéer min pappa ringer nästan varje dag men alla skolor säger att det inte finns någon plats eller att jag inte har tillräckliga betyg. Ibland kan det säga att jag kanske kan komma in till nästa år men jag tror verkligen inte att jag kommer att orka så länge. Finns det något mer jag kan göra? Har ingen syv på min skola så jag vet inte vem jag ska vända mig till :( ska man boka ett möte med en skola även fast dom sagt att det är fullt?

    Kan jag göra något mer än vad jag redan gjort?
    Kan även byta Linje från ekonomi till Sam om det skulle vara enklare har redan försökt på vissa gymnasium men funkar ändå inte.

    Tacksam för svar.

    Ursäkta för att allt är så himla slarvigt skrivet jag är verkligen jätte trött och vet inte vart jag ska ta mig till tappar helt studiemotivationen

    Med vänlig hälsning, Niklas

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Niklas!
    Jättetråkigt att du hamnade i en sådan situation! Det gör absolut inget att det är "slarvigt skrivet" för att jag förstår vad du menar och det är det viktiga.

    Jag ska ge dig de bästa råden jag kan. Här nere är mina förslag. Du får hemskt gärna visa dem för dina föräldrar och du är välkommen att återkomma när som med kommentarer eller fler frågor.

    Alternativ 1
    IM; individuellt alternativ - se t.ex. på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/fryshusets-gymnasium som erbjuder även Ekonomiprogrammet
    och http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/grillska-gymnasiet-i-stockholm - som också har IM, individuellt alternativ & erbjuder Samhällsvetenskapsprogrammet
    De här skolorna http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/norra-real erbjuder Individuellt alternativ och http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/odenplansgymnasiet har SA i sitt utbud

    Den här skolan http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thorildsplans-gymnasium har både Individuellt alternativ och SA och EK

    Om vad Individuellt alternativ är kan du läsa på http://www.gymnasieguiden.se/program/IM/individuellt-alternativ
    Prata med kurator på din skola. Be om hjälp att flytta till IM, individuellt alternativ. Om du inte vill eller kan prata med kurator, be din pappa ringa till rektor på de skolorna som erbjuder IM, Individuellt alternativ.

    2. alternativ två: byta till Ekonomiprogrammet på en annan skola. Jag hittade 32 gymnasieskolor som i Stockholm erbjuder EK, se på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=6&orientation=&vocation=&variant=&county=Stockholms+l%C3%A4n&municipality_id=18&office_id=&order=school och någon av de borde ju ha plats för dig.
    Du kan skicka mail till alla dem - och de som svarar att de har plats, be att få komma på prova-på dag så kan du se om vad du tycker om miljö på skolan.

    3. alternativ tre: via kurator på din skola och/eller vända sig direkt till utbildningsförvaltningen i din kommun och med hjälp av intyget om ADD be om speciella lösningar som t.ex: att din hemkommun köper plats för dig på distansutbildningen hos Hermods eller att de köper plats till dig på en folkhögskola. Som regel, måste man vara 18 år för att kunna läsa på en folkhögskola. Om du är yngre än 18 år, får inte folkhögskola någon ekonomisk ersättning för att undervisa dig och de säger därför Nej till yngre sökande. Se på https://www.folkhogskola.nu/Sok-kurser/Stockholms-lan/Bromma-folkhogskola/Kurser/2015ht/allman-kurs/?take=12 och alla folkhögskoleutbildningar finns på www.folkhogskola.nu

    4. alternativ fyra: uppsöka läkare eller psykolog och försöka få sjukskrivning på deltid. Om du är sjukskriven på t.ex. halvtid - går du i skola halva tiden och hänger med i kurserna så gott du kan. Du söker då till åk1 till nästa år till den skola du vill komma in på. För att höja dina betyg från grundskolan kan du försöka göra prövningar i grundskolekurserna. Kostar tyvärr 500 kr/kurs att göra prövning.

    5. alternativ fem: byta till ett yrkesprogram, Lärling http://www.gymnasieguiden.se/informeras/att-vara-laerling
    Som lärling är man på en arbetsplats halva tiden (man läser alla yrkeskurserna på en arbetsplats).
    Den här skolan erbjuder Lärling på Handels&administrationsprogrammet http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/fryshusets-gymnasium

    Den här - http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/grillska-gymnasiet-i-stockholm på Handels&admin + på vård&omsorgsprogrammet

    Den här - http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/s-t-eriks-gymnasium på El&energiprogrammet

    och den här - http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/stockholms-hotell-restaurangskola på Restaurang&livsmedelsprogrammet.

    Många kurser är exakt samma på alla program, yrkes som högskoleförberedande - som t.ex. Svenska 1, Engelska 5 & Idrott och hälsa 1. Alla godkända betyg i alla gymnasiala kurser gäller framöver, oavsett på vilket program du fick det betyget.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!
    Håller tummarna hårt för dig & ber dig återkomma och berätta hur det går för dig framöver!
    Hoppas verkligen att det ordnar sig för din del inom mycket kort! Jag ska nu samråda med kollegorna och om vi kommer på något mer (alternativ, tips eller råd till dig) - hör vi av oss igen. Lycka till och vi håller tummarna!
    ANNA