Sarah
    Hej .
    Det är så att jag går i 9an nu och vet absolut inte vad jag vill välja på gymnasiet..
    jag hade tänkt väldigt mycket och ville bli bland annat läkare,tandläkare,domare och ekonom.. men grejen är att jag är väldigt dålig på matte och skulle aldrig klara av matte3 eller mattte 4. då det är väldigt svårt och inte kan välja ekonomi eller natur .. Jag klarar mig knappt nu på matte och vet att jag kommer ha det väldigt tufft på både högskolan och gymnasiet om jag ska välja ekonomi eller natur..

    så jag har tänkt lite och kommit fram att jag kanske tar Hotell- och turismprogrammet med inriktning turism och resor.. men min fråga är
    vad kan jag jobba med efteråt när jag är klar med gymnasiet ? vilka jobb finns det då ? och kan man plugga senare på högskolan om man vill bli ekonom ? Och om man pluggar utomlands som tex. Teneriffa vad får jag för jobb där då ?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Sarah!
    Att inte välja Naturvetenskapsprogrammet eller Ekonomi om du upplever att matte är svårt, är väldigt klokt beslut.
    Du frågar vad du kan jobba som om du väljer HT, inriktning turism&resor http://www.gymnasieguiden.se/program/HT/turism-och-resor
    och här får du exempel på de yrken som du kan ha efter den utbildningen
    Reseledare http://www.framtid.se/yrke/reseledare
    Guide http://www.framtid.se/yrke/guide
    du kan också få jobb på turistbyrå som resesäljare eller turistinformatör.

    Du frågar också om eftergymnasiala studier. Förutom högskola, finns det även yrkeshögskola och här får du några exempel på yrkeshögskoleutbildningar:
    http://www.yhguiden.se/utbildning/tec-travel-educational-center/project-manager-meetings-events

    http://www.yhguiden.se/utbildning/akademi-bastad-yrkeshogskola/kvalificerad-koordinator-specialisering-turism-och-service

    http://www.yhguiden.se/utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/receptions-konferens-och-housekeepingansvarig

    På alla yrkesprogram har eleverna rätt att läsa kurser för Grundläggande behörighet till högskolestudier.

    Om du senare vill plugga till ekonom, skulle du först behöva läsa upp matte 2 och 3. Det kan man göra på Komvux. På heltid läser man matte 2 på fem veckor och matte 3 - på fem veckor, sammanlagt 10 veckor. Det kan vara fördelaktigare att läsa under en hel termin på halvtid, dock - eller t o m under ett helt läsår på 25% av studietakt.

    ...ang. svårigheter med matte - känner du till en sida som heter www.matteboken.se ?
    En mycket bra sida, som jag kan rekommendera att du går in på.
    www.mattecentrum.se driver Räknestugorna där man gratis får hjälp med matte. Du får gärna se om det finns en Räknestuga nära dig.

    Hälsningar
    Mikael SYV
    Om högskoleprovet kan du läsa på http://www.fragasyv.se/info/hogskoleprovet - kort svar är att det är frivilligt att göra högskoleprovet.

    Om man inte gillar matte och/eller har svårt för matte - då är inte studier inom Ekonomi som rekommenderas i första hand.
    Ekonomiprogrammet på gymnasiet har två inriktningar: på "juridik" läser man mindre matte och på "ekonomi" mer. Det är Matte 3b som du måste få godkänt betyg i, oavsett vilken gymnasieskola du går på, om du ska kunna läsa vidare inom Ekonomi på högskola.
    du kan se vad matte 3 innehåller på www.matteboken.se

    Att det är fler eller färre prov på någon gymnasieskola - har ingen betydelse men man kan få olika mycket hjälp med matte på olika skolor. Vissa skolor erbjuder extra undervisning i mindre grupper. Oftast satsar man extra mycket på elever som riskerar att inte få godkänt betyg i Matte 1 för att då kan de inte få Examensbevis (uppnår inte kraven för gymnasiebehörighet). Att man inte klarar högre mattekurser, matte 2 och 3 - där får man oftast inte så mycket extra hjälp för att man kan få examensbevis med F i de kurserna. Man blir dock inte behörig till de utbildningar där godkända betyg i Matte 3 krävs.

    En mycket bra idé är att du samråder med din mattelärare på grundskolan. Läraren känner både dig och kraven i mattekurser på gymnasiet.

    Sedan - för eftergymnasiala studier: det är inte bara att "komma in", man måste klara de studierna också, vilket inte alltid är fallet. Att man kom in på en utbildning är första steget. Alla som påbörjar utbildningar blir inte klara med godkända resultat.

    Du frågar vilka jobb man kan få efter Ekonomiprogrammet http://www.gymnasieguiden.se/program/EK
    och svar på den frågan är: tanken är att man studerar vidare eftersom EK är högskoleförberedande.
    Vill man få jobb direkt efter gymnasiet, bör man söka till ett yrkesprogram.

    Efter ett högskoleförberedande program kan man givetvis söka jobb och man kan få jobb också. Exempel på vilka jobb man kan få är:
    handläggare på Försäkringskassan
    säljare (i butik eller per telefon)
    administratör
    löneadministratör
    personlig assistent
    personal inom hemtjänsten (man börjar oftast som timvikarie och kan sedan få hjälp att få plats på Vårdutbildningen på Komvux).

    Hälsningar
    Mikael SYV
    • : Men vad jag har hört så har tbs (thoren bussines school ) inte så många prov på ekonomi.. Så jag undrar om jag ändå väljer Ekonomi kan jag fortfarande få bra betyg och komma in på högskolan ? eller måste man göra högskoleprovet ? Jag är jätte rädd om jag tar ekonomi och sen inte får bra betyg på tex. matte och inte klarar av högskoleprovet'
    • : Jag undrar också om man kan jobba direkt efter gymnasiet om man har gått ekonomi ? :) och vilket jobb kan man få då
    • Mikael : Läs mitt utökade svar ovan.
    • : tack så mycket för ditt svaret :) det hjälpte mig jätte mycket
    • Milla : Vi på fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp!
    Läs alla kommentarer