Alhassan
    Hej
    Jag undrar ifall man kan ha flera olika civilingenjörsexamen i olika områden?
    Ex: Jag ansöker till samhällsbyggnad och efter 5 (med min civilingenjörexamen i samhällsbyggnad) söker vidare till datateknik och läser extra kurser för att bli en civilingenjör i samhällsbyggnad och en civilingenjör i datateknik.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alhassan,

    det är bör inte vara omöjligt.
    Dock tänk på att studiemedel för studier på eftergymnasial nivå kan man få - som längst - för sex år, 12 terminer.
    När man har läst i fem år högsolenivå (och civilingenjörsprogrammen tar just fem år) - har man endast ett år, som max, kvar att läsa med studiemedel.
    Det är tveksamt att på ett år hinna uppnå kraven för att kunna ta ut ännu en annan civilinenjörsexamen. Men annars, om man kan få försörjning på annat sätt, än genom studiemedel (från CSN) - så bör inte det bli omöjligt, som du har tänkt dig.
    Vänd dig också gärna till studievägledare på just det programmet från vilket du vill ta examen - för att kontrollera vilka krav man måste uppfylla för att kunna ta examen.

    vänligen
    ANNA