Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Privat,

    Antagning.se antar till max 150% av studietakt, dvs till 45 högskolepoäng per termin. På så sätt kan man läsa basåret på heltid och utöver det läsa ännu på halvtid, ex. ett annat program eller fristående kurser.
    Om utbildning är på distans eller bunden, på plats, spelar i detta fallet ingen roll.
    Vid heltidsstudier är tanket att man ska lägga ner ca 40 timmar på sina studier per vecka.
    Läser man på 150% av studietakt - är då meningen att man lägger ner ca 60 timmar per vecka på sina studier och om man har lärarledda lektioner eller inte - spelar ingen roll för hur många poäng som du kan bli antagen på - per termin av Antagning.se, som gör antagning till svenska högskolor/universitet.
    OBS! man får inte mer pengar från CSN /Studiemedel/ om man läser på mer än heltid. Studiemedel för heltidsstudier är max vad man kan få.
    Viktigt också att tänka på att hinna och orka med alla sina studier.
    Det rekommenderas inte under första terminen på högskolan att ta på sig mer än heltidsstudier - då risken finns att man antingen inte blir godkänd i alla sina kurser eller att man överanstränger sig och kan bli sjuk /"gå in i väggen"/.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Julia syv

    • : Tack för svaret :) Jag hade tänkt att läsa språk endast under mitt basår och tror inte att jag kommer fortsätta med det efter eftersom jag måste lägga ner tid på mina andra studier.
    • Liselotte : Sök i så fall språkkurser samtidigt som du söker till basåret och lycka till!