Viktor
    Hej!
    Jag går år 2 på gymnasiet och min rektor säger att jag riskerar att gå om pga för många F.
    Nu undrar jag ifall jag verkligen kan bli tvingad att gå om ett år.
    Jag vet ju att jag inte får nån examen men jag är egentligen bara ute efter studenten.
    Och jag vill inte hoppa av gymnasiet, utan jag vill bara gå ut skolan och ta studenten med min klass utan att behöva gå om.
    • Peter : Att gå om ett år på gymnasiet är ett Förmån; jag tycker att du har bättre förutsättningar inför framtiden om du antar erbjudandet. Vad tänker du annars göra efter gymnasiet?
    • : Börja jobba. Grejen är att jag har gått om ett år innan och har det lite svårt i skolan.
    • : Men jag vill så gärna ta studenten. Så att hoppa av redan nu och börja jobba är inget alternativ.
    • Peter : Din rätt att läsa vidare regleras i kap.16 §37 i Skollagen - rätten att fullfölja utbildnig. Du kan säga till rektor att du läser vidare och kan hänvisa till till Skollagen.
    • : Så rätten står på min sida?
    • Julia : Japp!
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Viktor,

    Du har rätt att läsa vidare till åk3, även med alla F betyg från åk2. Det regleras i kap.16 §37 i Skollagen  - heter "rätten att fullfölja" den utbildnig på ett nationellt gymnasieprogram som man blev antagen till.

    Dock är frågan - varför ska du göra det? Någonting lär man sig förhoppningsvis i alla fall... men utan förkunskaper till högre kurser, kommer du inte kunna få godkända betyg.
    Det är också en nackdel för dina klasskamrater - att ha en elev i klassen som läraren måste ägna mycket tid åt utan något hopp om att eleven (du, alltså) får godkända betyg. :(

    Hälsningar

    Peter syv

    • : Men fullföljer jag inte utbildningen även om jag får gå om?? Finns det några lagar som min rektor kan använda emot mig?
    • : Eftersom när jag frågade om jag kunde läsa vidare till åk3 fast än jag har så många F, så fick jag ett nej som svar.
    • Julia : Den experten på Skolverket som jag pratade med sa att eleven får fortsätta läsa vidare trots många f-betyg. Skola kan "säga upp" dig, dvs skriva av om du uteblir från skolan i en månad utan läkarintyg. I annat fall har du din plats kvar och kan läsa vidare. Skolverkets expert rådde oss att Avråda dig från att läsa vidare trots många F - för att du kommer inte uppnå examensbevis. Men "rätten är på din sida". Du kan visa detta svaret för din rektor. Du kan också själv ringa till Skolverkets Upplyssningstjänst och fråga vad som stämmer i ditt fall; tel.nr 08-527 332 00 tel.tid 9.30-11.30 & kl.13-15 på vardagar.
    • : Tack för svaren!! :)
    • Julia : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till med dina studier! *L* Du får också gärna Gilla oss på https://m.facebook.com/fragasyv.se/ - om du vill.
    Läs alla kommentarer