Sara
    Jag har en fråga och hoppas på att du kan hjälpa mig med den.
    Jag har läst tyska steg 3+4 på Västerhöjd och ska även göra en prövning på tyska 5.
    Jag vet att moderna språk ger Max 1,5 poäng men min fråga är om jag får 1,5 poäng bara genom tyska steg 3 och 4 eller om jag behöver läsa tyska steg 5 för att få maxpoängen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,

    det är viktigt att veta om du har Examensbevis (eIIer om du har SIutbetyg) - det är 2 oIika typer av utbiIdningsdokument med oIika regIer kring meritpoäng.

    Om du har Examensbevis, då får du max merit inom moderna språk, som är 1.5,- för godkända betyg i moderna språk 3 och 4. Med ett Undantag: i faII moderna språk krävs för behörighet tiII just din högskoIeutbiidning, då får du inte merit för moderna språk 3, utan bara för 4 och 5. Det är väIdigt få högskoIeutbiIdningar som kräver moderna språk3 (exempeI: om man viII utbiIda sig tiII SpråkIärare eIIer Iäsa InternatinelI inriktning på civiIingenjörsprogrammet, t.ex).

    Om du har SIutbetyg, speIar det i så faII roII, från viIket år ditt SIutbetyg är. Återkom i så faII med de exakta uppgifter om ditt SIutbetyg.

    Bästa häIsningar

    ANNA