E
    Hej!
    Jag gick om 1:an nyss (börjat 2:an till hösten) och valde att ta ett Nybörjarspråk (franska) istället för att fortsätta med Tyska 3
    Detta ångrar jag nu, då jag jag lärt mig mer lm meritpoäng osv...

    Finns det chans för mig att läsa Tyska 3 i tvåan även fast jag inte har läst det på 2 år....

    Mvh
    E
    • : Det finns ingen förbud att ta upp ett språk som man ej har läst på två år. Du får fråga på din skola om rätt nivå kurs i tyska passar in i ditt schema nästa år.
    • Anna : Tack Oleg för din kommentar! Rätt! det finns inget förbud, yes! och det är också sant att det är E.´s skola som får svara på hans/hennes fråga.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej E!

    Maximalt antal meritpoäng kan du få även utan att ha läst Moderna språk 3 och 4. Läs om det här>>

    Om du vill läsa Moderna språk 3 och sedan kanske också 4, tar du upp den frågan med din gymnasieskola. De praktiska problemen är att passa in lektioner i ditt schema så att du inte har två olika lektioner samtidigt (som kallas för "schema-krock").

    Å andra sidan, om du fortsätter med Franska 2 under åk2, kan du kanske läsa Franska 3 under åk3 och få 0.5 i merit för det. De övriga 2.0 meritpoäng kan du tjäna genom Engelska 7 och högre kurser i matematik.

    Att du inte läste tyska på två år... kanske har du glömt en del. Språk - är färskvara. Men om du hade kunskaper, går det att få tllbaka dem, fräscha upp dem, väcka dem "till liv"...

    Börja med att fråga på din skola - om det blir praktiska möjligt för dig att få in Tyska lektioner in i ditt schema. Om svar blir Ja, läs på under sommaren - för att fräscha upp dina kunskaper. Fråga på biblioteket efter läroböcker i tyska, se på filmer på tyska (utan svensk undertext :), lyssna på sånger och försök hitta någonstans du kan prata tyska. Bra om du kan åka till Tyskland under sommarlovet för att testa språket "i ett skarpt läge" (om möjlighet till det finns).

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA