Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Vilma,

    det är mycket upp till handledare för gymnasiearbete i samråd med eleven att bestämma; man bestämmer alltså tillsammans men handledarens åsikt väger tungt, för att det är hen som sedan betygsätter Gymnasiearbete.
    UF-företagande förekommer oftast på inriktningen Ekonomi på Ekonomiprogrammet, inte på de andra utbildningar på gymnasiet.
    De fall vi känner till gick det till så här att elever (enskilt eller i grupp á upp till sex personer) drev UF-företag under ett år och redovisade sedan i en Rapport hur det hela gick till; från affärsidé till resultat (om det blev någon vinst i företaget) och om det inte blev någon vinst, förklarade varför; vad hen eller de gjorde "för fel" och vad man kan lära sig av det.

    Om du idag ännu inte läser på gymnasiet, kommer du att göra gymnasiearbete om 2-3 år och på så lång tid kan mycket förändras. Sedan beror det mycket, som sagt, på vad handledare på skolan tycker. Det kan hända att handledaren just på din gymnasieskola inte godkänner att du /eller ni/ gör gymnasiearbete i form av ett UF-företag.

    Vänligen

    L. :)

    Liselotte