Sara

    Hej, om man har blivit utsatt för grova saker i ens nuvarande skola, och behöver byta, Har skolan skyldighet att göra ett undantag för att ta in eleven före alla andra i kön som är i kö baserade på nians betyg? (Detta gäller gymnasium åk1)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Tips! Prata med kuratorn. Om undantag i detta fallet kan göras, då är det i första hand om kuratorn kontaktar rektorn...

    Annars, så tänker jag att i fall en elev behöver komma Ifrån en viss skola, då är det till En Annan skola, men varför till just "den här skolan”?

    Sedan tänker jag också på att i fall det blir ett större ”glapp” mellan majoritet av eleverna och en ny elev som kanske har ganska mycket lägre betyg (och tanken är då att den eleven borde i så fall ha lägre kunskaper), då kan det bli tufft för alla: för den eleven som ligger efter kunskapsmässigt- i första hand, och så är hen, dessutom, ny i skolan, ej varit med från början när lärarna i början av kurserna har förklarat vad som gäller mm. Läraren behöver då lägga tid på den nya eleven och den tiden måste ju ”tas” från nånstans-!alltså går de ”gamla” elever mindre lärartid ... så blir det ju sämre för dem, också. Det finns många olika människor som påverkas    på olika sätt när en ny elev hoppar in i mitten av läsåret; och det är tyvärr inte alltid det blir bra. Vi känner till många fall när eleverna som bytt skola och/eller program eller inriktning vill sen byta tillbaka...

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Går det att en förälder tar kontakt med rektor istället för en kurator?
    • Julia : Visst, dina vårdnadshavare har rätt att kontakta vem de vill, inklusive rektorerna. Vi kan inte garantera att det hjälper. Men fråga SYV kommer att hålla tummarna för dig!
    • Julia : Lycka till med dina studier och med allt annat!
    • : Så ni menar att de är mer garanti att kuratorn snackar med rektorn för att få ett eventuellt skolbyte?
    • Ludmila : ja, det stämmer. För det första, så brukar inte rektorn ha tid att sätta sig in i alla detaljer; rektorerna har extremt mycket att göra hela tiden. För det andra att om det är ngt.speciellt som har hänt (på det sociala, hälso- eller familjerelaterade plan) då har kurator kompetens att bedöma grad och omfattning och vilka åtgärder som kan bli till gagn för eleven - och detta i större grad än rektorn. Rektorerna kan ha olika utbildningsbakgrund och tidigare arbetslivserfarenheter; ofta är det lärare som senare blir rektor, men inte alltid. Att kuratorn blir rektor är ovanligt. Så, med stor sannolikhet, så har inte rektorn den "kuratoriska kompetensen".
    Läs alla kommentarer