Siri
    Hej!
    Jag vill göra prövningar i matte 2, 3 och 4 och sedan läsa matte 5 som en hel kurs. För att planera min tid lite undrar jag om ni vet i vilka månader prövningarna brukar vara? Vet om att det finns två olika tillfällen per termin för prövning och att man vid respektive tillfälle kan göra två prövningar. Tar prövningarna också "sommarlov" efter maj och återkommer i september/oktober eller brukar man kunna göra prövningar även under sommarmånaderna?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Siri,
    de som inte är gymnasieelever får göra prövningar i hela Sverige, oavsett vilken kommun de bor i eller är folkbokförda i. Och i olika kommuner/städer kan prövningar förläggas på olika sätt.
    Att prövningarna skulle erbjudas under sommaren (mellan midsommar och mitten på augusti) är mycket ovanligt; känner inte till att de skulle erbjudas, men kan inte säga att ingen kommun skulle till nästa sommar erbjuda sommar-prövningar. Det bestämmer man på lokal nivå... inte centralt.
    Att det i ngn kommun är "två perioder" och 2 prövningar per period - är mycket möjligt att det är så (i just den kommunen). I andra kommuner/städer är det på andra sätt - typ, löpande under hela läsåret. Så, svar på din fråga är att vi på fråga syv kan inte ge svar ang. hur det är eller kommer i framtiden vara i de olika svenska städer - utan man får ta och kika på hemsidorna på komvux/prövningsenheterna i de städer där man vill anmäla sig till prövningar.

    Hälsningar
    Mikael

    • : Hej! Jag förstår det skiljer sig alltså väldigt mycket. Tack så mycket för svar!
    • Milla : vi på fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp!