Isak

    Som titeln säger, jag går nu i 9:an och vill byta ifrån spanska till sv / eng eftersom jag för det första inte finner något intresse i moderna språk och ”hänger inte med”. Men min lärare påstår att hen tänker neka min blankett för att enligt hen så kan jag klara det. Jag har båda mina föräldrars underskrift, vad skulle jag kunna behöva?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Isak
    om du skulle få godkänt betyg (E) i spanska in i ditt slutbetyg från grundskolan, får du + 10 extra betygspoäng, som höjer dina chanser i konkurrensen om plats på gymnasiet; skulle du fått högre betyg, t.ex D i spanska - får du då + 12.5 betygspoäng och så vidare... (A-betyg i spanska - om du läser det språket inom SPRÅKVAL - skulle ge dig + 20 extra poäng för konkurrens om utbildningsplats på gymnasiet).

    Sedan, på gymnasiet
    om du läst spanska på grundskolan, kan du börja med Spanska 3 på gymnasiet och för godkänt betyg i Spanska 3 få + 0.5 merit (extra) poäng och för Spanska 4, godkänt betyg krävs, dock - plus 1.0 meritpoäng; det är mycket och kan göra skillnad att komma eller inte komma in på den högskoleutbildning som du efter gymnasiet vill komma in på. Om meritpoäng som man kan tjäna in under gymnasiet - var god se gymnasieguiden.se/informeras/merit

    Med det sagt, så är det inte obligatoriskt att läsa moderna språk i grundskolan. Du kan skippa det om du vill. Skolverket svarar att grundskola bör ej förhindra elever om de själva och deras vårdnadshavare vill att skolan ger eleven fler timmar i svenska och/eller engelska i stället för moderna språk. Dock är det inte förbjudet för din lärare att försöka motivera dig till att läsa spanska.
    Det är Rektorn som är ytterst ansvarig på din skola, inte en enskild lärare.

    Att läraren säger att du "kan klara detta" säger mycket; hen tror på din förmåga att klara av att få godkänt betyg i spanska. Jag tycker därför du bör ge dig lite mer tid och försöka läsa på... det finns ofta stora fördelar i att kunna ännu ett språk, förutom svenska och engelska (detta när man söker till utbildningar och/eller när man söker jobb).

    Du kan visa mitt svar till din lärare.
    Du och din lärare kan också ringa till Skolverket - 08-527 332 00.

    Vänligen
    ANNA