Agust

    Blev underkänd i en kurs som inte längre finns och går av den anledningen inte att kompletera. Utan den här kursen får jag inte tillräckligt med poäng för att ta examen. Vad är mina alternativ? Tackar för svar!

    2 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej August,

    jag är inte säker på att jag förstår din situation. Du skriver att du "inte har tillräckligt med poäng för att ta examen" - men då är det ju "bara" att ta och läsa en kurs som är lika stor som det antal poäng som fattas, tänker jag?
    Det är klart man inte kan läsa en kurs som inte längre finns, men det finns ju många andra kurser. De flesta gymnasiala kurser är på 100 poäng; men det finns några som är större, ex. fysik 1a är en kurs á 150 poäng och så finns de ett antal mindre kurser, som är på 50 poäng, ex. Samhällskunskap 1a1 och Religionskunskap 1.
    *****
    Ett större problem är det i fall man har ett SLUTBETYG som inkluderar kurser som inte längre finns och därför kan man inte höja betygen i de kurserna. Och om det är så att det ej heller finns någon "motsvarande kurs" då kan man inte höja betyget och på så sätt inte kan höja sitt jämförelsetal/meritvärde. I detta fallet finns följande alternativ: höja betygen i de kurser där det går att höja och/eller satsa på Högskoleprovet.
    Om jag inte lyckades svara på just Din fråga, var god återkom och förklara lite mer ingåenda hur just Din situation ser ut... har du Slutbetyg? eller läser du mot ett Slutbetyg? eller läser du mot Examensbevis?
    Hälsningar

    Peter

    • : Hej! Ursäktar om jag inte var tydlig. Jag går alltså på högskolan och har fullständiga slutbetyg i gymnasiet. Jag läser ett program som inkluderar en kurs jag nu har blivit underkänd i. Min klass var den sissta som fick just den här kursen och möjlighet för kompletering är inte möjlig. Jag behöver denna kursen för att få de poäng som krävs för högskoleexamen. Mentorera tycker jag ska "vänta o se" men det känns inte så säkert.
    • Julia : Har du pratat med en studievägledare på din institution? Har du pratat med de utbildningsansvariga på just din utb.? Ytterst är det Rektor som är ansvarig. Du kan också testa kontakta UHR, Universitets- och högskolerådet. Vi på Fråga syv kan tyvärr inte svara på just din fråga. Jag ska i mitt "svar" förklara varför vi inte kan svara. Jag ska också försöka komma med några tips/förslag... men vi på Fråga SYV "äger" inte den frågan. :(
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej August!
    det finns olika typer av högskoleexamina: yrkesexamen eller kandidatexamen, bland annat. Är det mot Yrkesexamen du läser, då är det rätt strikta krav på vilka kurser som får ingå. Om det är någon obligatorisk kurs du ej blev godkänd i... och du läser mot Yrkesexamen... då vet jag inte om det gör att lösa/fixa... den frågan får du ställa till ledningen på det lärosäte där du läser.
    Rimligtvis tycker jag att du bör ges möjlighet att tenta av kursen - men du skriver att den möjligheten ej finns... du vet säkert bättre, för jag vet inte ens OM DU LÄSER MOT YRKESEXAMEN...

    Tips/förslag
    Om det är så olyckligt att du ej kan ta ut examen, har du ändå - förhoppningsvis - rätt många godkända högskolepoäng; det ser bra ut i CV att man har många godkända högskolepoäng; du kan kanske få jobb ändå, även utan examen?
    Ett annat alternativ att du med dina godkända högskolepoöng försöka göra "någonting", ex. "baka in dem" i en kandidatexamen; kanske behöver du läsa några kurser till för att kunna göra det.
    ___________
    Att det inte går att läsa en kurs som inte längre finns, är olyckligt.
    Men jag tänker på de "kommande studerande" på samma utbildning som du nu går. Om det inte är så att din utbildning upphör, utan om det är så att den förändras "bara" - kan inte du i så fall "hänga med" i den förändringen och läsa enligt "det nya upplägget" med de kurser som de kommande studerande kommer att ha och tar examen med den nya "avgångsgruppen", kanske blir du med det försenad i en termin eller ett år, men det kan vara värt det, om du kan ta ut din examen (även om det blir senare än dina kursare)...

    Hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till!

    Julia syv