Ludvig
    Hej,

    Studenten är en månad framåt och jag ligger troligtvis alldeles för långt bak i ett flertal kurser för att kunna bli godkänd.

    Depression och ångest har gjort att jag stannat hemma och knappt orkat göra någonting. Skoltröttheten är enorm..

    Som jag förstått så kommer studenten ske trots att jag inte är godkänd och jag kommer få ett studiebevis av något slag.

    Jag vill gärna veta vad jag har för val efter att jag tagit studenten. Både jag och mina föräldrar har planerat att jag ska jobba efter gymnasiet så press för att komma in på högskola har jag inte.

    Hur fungerar eftergymnasiala studier och hur går jag till väga för att få godkänt i de ämnena som jag misslyckats i? Att gå om ett år på gymnasiet klarar jag inte av, men att pendla eller läsa hemma på deltid fixar jag, även om det tar lång tid. Min rektor har nämnt kort att det går att läsa upp underkända betyg på samma skola som jag går i. För övrigt så går ett intyg om depression från läkare att få, om det hjälper på något sätt.

    Fortsätter gärna konversationen om något är oklart.
    Tack.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ludvig,

    intyg från läkare råder jag dig att fixa. Det kan behövas även i framtiden. det kan i alla fall inte skada att ha ett läkarintyg. Det är ofta mycket svårt att få  läkarintyget retroaktivt, för "förra året" - men du vet inte om du skulle behöva det, så fixa det, är mitt råd.

    Ang. dina möjligheter efter gymnasiet, så är det bra om du får jobb.
    Samtidigt som du jobbar kan du kanske läsa kurser på komvux på deltid eller på distans, eller på deltid på distans. Den långsammaste studietakt på komvux brukar vara 25% av heltid, som motsvarar studieinsats på 10 timmar per vecka. På det sättet läser man en 100 poängskurs per termin, t.ex Svenska 3 eller Matematik 4 eller Historia 1b - läser man på det sätter under en termin /en kurs per termin/. Behöver du läsa 6 stycken 100 poängskurser, kommer det att ta 3 år att läsa i så fall.

    Det du "förlorar" genom att lämna gymnasiet och fortsätta läsa på komvux - betyg i Idrott och hälsa 1. Det får inte längre ingå i Examensbevis från gymnasiet. Om du har högt betyg i Idrott och hälsa 1 är det i så fall synd.

    ***

    En annan möjlighet är att rektor ansöker om förlängd studiegång för dig - och du kan i så fall läsa på din gymnasieskola även nästa läsår. Att lämna din gymnasieskola "hinner du alltid göra" men komma tillbaka till gymnasieskola, om du nu tar ut ditt Studiebevis, ska inte få möjlighet att göra. Därför tänker jag att det är smart att fråga om rektor kan ansöka om Förlängd studiegång (för det behöver du läkarintyg) - och om det blir beviljad, vilket inte är 100% säkert på förhand, du kan du efter sommaren se om du orkar gå i skola och kan då välja att gå på gymnasiet eller inte göra det. Väljer du att inte gå på gymnasiet, tar du ut ditt Studiebevis och ansöker till komvux. Det du kan "förlora" på det är studier under hösten - då ansökningsperioder på komvux kanske gör att du genom att ansöka i augusti - får plats först från januari /på komvux, menar jag/. Förresten, om du vill läsa på komvux från augusti/septemver bör du snarast ta reda på när ansökningsperioden ligger på komvux i din kommun. Det är ganska vanligt att sista ansökningsdag till höstterminen på komvux är 2 maj.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA