Jesper
    När jag gick ut gymnasiet hade jag underkänt i matte 3B. Nu läser jag upp ämnet och klassen ska nu välja mellan att antingen läsa 3B eller 3C.

    3C, för mig, verkar mer som något jag hade velat välja. Så min fråga är:

    Kommer min meritpoäng påverkas om jag väljer 3C? Kommer mitt ”underkända matte 3B” fortfarande att väga ner min meritpoäng? Eller, genom att läsa upp 3C, så kommer mitt underkända 3B ”försvinna” och inte längre väga ner min meritpoäng?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jesper,
    matte 3b och 3c är nästan samma kurs (det är en liten del som skiljer dem åt) - men 3c anses av de flesta vafra en svårare kurs (den är inriktad på Naturvetenskap)
    jämfört med matte 3b, som är inriktad mer på Ekonomi.
    Enl. många är det lättare att få högre betyg i 3b.
    Varför läser folk i så fall 3c, kan man fråga sig?
    Jo, för att vissa utbildningar kräver just 3c. Eller om man egentligen behöver godkänt betyg i matte 4 och vill förbereda sig inför matte 4 genom att läsa så svårt matte som möjligt...

    ****
    Och vad händer med F i matte 3b som du fick på gymnasiet?
    Om du har i ditt Examensbevis matt 3b (F) - då ändras i självaste dokumentet "Examensbevis" ingenting alls, men betyget som du får i matte 3b eller i 3c kommer räknas in i stället för F, om du söker till en högskoleutbildning.
    Eftersom det är - enligt de flesta - lättare att få högre betyg i 3b, då kanske det är fördelaktigare för dig att välja just 3b.
    vänligen
    Julia