Anner

    Hej, Jag läste klart Naturvetenskapsprogrammet och har för nuvarande godkänt i all ämnen förutom svenskan.

    Men det leder mig till frågan, om jag får underkänt i Svenska 3 så får jag ingen examen vilket tyder på att jag inte får söka vidare till Universitet. För att lösa detta, är det enda sättet att söka till Komvux och höja svenskan där? Om ja, blir det i sånna fall i 1 år? Och slutar jag med ett godkänt resultat efter kursen, blir jag då behörig att få söka vidare till Universitet (ta examen)? Eller är allt hopp förlorat?

    Vill dessutom påpeka att jag valde Matematik 5 och Engelska 7 som ind. val för extra meritpoängen. Dock så kunde jag inte välja Språk 3 för den sista 0.5 meriten pga brist på tid.

    (fick reda på att Engelska 7 och Matematik 5 tillsammans ger max meritpoäng, stämmer det?)

    Tack.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Anner,
    du har rätt: utan godkänt betyg i svenska eller SAS, svenska som andraspråk 3 är du Obehörig till högskoleutbildningar. Du kan söka till komvux i din kommun - där du är folkbokförd - för att läsa svenska eller SAS.
    Under hur lång tid du kan läsa svenska på komvux - beror på vad din komvux kan erbjuda för upplägg. Allmänt gäller: svenska 3 och SAS 3 är kurser á 100 poäng, vilket betyder att man läser en sådan kurs på Heltid på 5 veckor, på halvtid  -  på 10 veckor eller på 25% studietakt under 20 veckor /en termin/.

    med godkänt betyg i SAS 3 eller svenska 3 kan du förhoppningsvis ta ut examensbevis från komvux.

    ************
    Utan examensbevis kan du komma in på andra typer av eftergymnasiala utbildningar, än högskoleutbildningar, ex. kan yrkeshögskola ta in personer som ej har examensbevis (utan t.ex endast studiebevis, vilket du kommer att få när du slutar på gymnasiet - om jag förstår rätt info som du uppger i din fråga).

    Kika gärna på www.yhguiden.se - och du finner förhoppningsvis några intressanta för dig yrkeshögskoleutbildningar.

    Sommarhälsningar
    ANNA

    • : Tack för svaren.
    • :

      Gjorde ett sista tillfälle angående PM omprov (idag), fick reda på resultatet nu för 15 minuter sedan - som slutade med ett godkänt resultat. Fick E i Sve3 nu, vilket betyder att jag har godkänt i alla ämnen. Oh herregud vilka 3 år jag har haft. Tack för hjälpen dock, Anna!

    • Anna : Grattis!!!! Duktigt jobbat! Lycka till med livet efter gymnasiet!
    • : Tack! :)
    Läs alla kommentarer