Anna

    Hej, frågar för sons räkning som går 3e året på sam. Han kommer av skilda skäl inte att bli godkänd i gymnasiearbetet. Vilka möjligheter finns för honom att göra detta i framtiden? Kan man göra detta på komvux? Kan man studera ett år till på gymnasiet och enbart komplettera sitt gymnasiearbete där? Hans lärare säger att i och med att han blir underkänd finns det aldrig ngn möjlighet i framtiden att få ett godkänt gymnasiearbete och han kommer då heller inte kunna söka vanlig högskola, inte ens via högskoleprovet. Är det verkligen möjligt?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Anna!
    Godkänt betyg i gymnasiearbete är ett av villkor för att kunna få Examensbevis.
    Man kan göra GA (gymnasiearbete) på Komvux och ta ut Examensbevis från komvux.
    I exam.bevis från komvux får inte betyget i Idrott och hälsa 1 ingå (så, om eleven har högt betyg i den kursen, är det givetvis synd att förlora det).

    Om din son tar examensbevis från komvux blir det en Komplettering och han kommer vid ansökan till högskoleutbildningar i Sverige prövas i BII, kompletteringsgruppen - där det ofta är svårare att komma in. Kompletteringsgruppen får färre platser att konkurrera om än BI, direktgruppen, men det är ändå fullt möjligt att komma in på en högskoleutbildning (högre meritvärde kan krävas, dock).
    Men... som fördel kan man se att om eleven ändå ska komplettera (göra GA på komvux) så kanske han kan passa på och komplettera ännu mera och ta sedan ut exam.bevis med högre meritvärde.
    ******
    Om att fortsätta läsa på gymnasiet efter 3 år på ett nationellt program
    Det är en fråga om "förlängd studiegång". Rektor beslutar inte själv om det utan hen kan ansöka om den lösningen, men det sker i princip endast om tungtvägande omständigheter finns (t.ex långa sjukskrivningar, elitidrottssatsning eller svåra sociala omständigheter) som orsakade att eleven ej kunde bli klar på 3 år.
    Ni får fråga rektorn på din sons gymnasieskola, men jag tvivlar på att hen vill ansöka om förlängningen av studiegången i detta fallet om det endast handlar om F i kursen "gymnasiearbete".

    Hälsningar
    D:

    • Anna : Det finns ännu ett annat alternativ: nämligen att söka till folkhögskolornas Allmänna kurser och på ett läsår försöka få Omdöme om Grundläggande behörighet; med omdömet söker man sedan till högskola i BF-urvalet.
    • Anna :

      ang. Högskoleprovet - att man gör högskoleprovet befriar inte från kraven på behörighet. Högskoleprovet gör man för att placera sig i ännu en urvalsgrupp, HP-urval, vilket ger en extrachans att komma in på en högskoleutbildning. ... Och jag vill också påminna om att det finns även andra former av eftergymnasiala utbildningar, t.ex Yrkeshögskola, där det inte nödvändigt at ha examensbevis för att kunna bli antagen.

    • : Tack för utförligt svar. Om han läser upp gyarbete på komvux och hamnar i gruppen BII. Kan han då även läsa ett år på folkhögskola och söka även i den gruppen ? Kan man söka i flera behörighetsgrupper samtidigt? Ex BII samt folkhögskola elker BII samt högskoleprov?
    • Anna : Ja, man kan prövas i flera urvalsgrupper samtidigt; man prövas i alla grupper där man kvalificerar sig; det är inte alls ovanligt att prövas i BI eller BII, och i BF och i HP samtidigt.
    Läs alla kommentarer