Hej Malin,
    fysik 1a är en kurs á 150 poäng. Det går ha upp till max 250 p. F-betyg (men inte i vilka kurser som helst, dock) och ändå Uppfylla kraven och kunna få Examensbevis. Det går att med F i Fysik 1a (om man för övrigt uppfyller kraven, exempelvis måste man ha godkänt i gymnasiearbete; och sammanlagt ej ha mer än 250 p. F) - få ut Examensbevis. Se gärna info på gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen.

    Dock vill jag uppmana dig att försöka innan du går ut gymnasiet, höja ditt betyg i fysik 1a - till lägst E-betyg. Du har rätt att göra prövning i kurser som du fick F i, innan du går ut gymnasiet. Får du möjlighet att gå om kursen nästa år, tacka Ja till det, är mitt råd.
    Det är nämligen så att F i en 150 poängskurs sänker ditt jämförelsetal rätt mycket. Skillnaden mellan F och E i fysik 1a blir "plus-minus" 0.6 (exempelvis om du med F i fysik 1a kommer ha 14.4 i jämförelsetal, kommer du med E betyg i den kursen ha 15.0 och A betyg i den kursen, skulle höja jämförelsetal till 15.6). Det är, alltså, lika stor skillnad mellan F och E, som mellan E och A betyg.
    *************
    Sammanfattning
    det kan gå att med F i fysik 1a få ut examensbevis (om man uppfyller kraven, för övrigt).
    Det är dock en stor nackdel att i examensbeviset "låsa in" F-kurser (för att man blir senare inte "av" med dem).

    Vänligen
    ANNA