ibish

    Hejsan Ibish här, jag vill bli en historia lärare i framtiden och vill gå lärarutbildning på universitetet och jag undrar kan ifall ett underkänt på matematik 2b kan vara ett problem för att komma in på utbildningen? Min vän vill bli en engelska svenska lärare och har underkänt på matematik 2b kommer det också vara jobbigt då? Vi går på samhällsvetenskapsprogrammet.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ibish,
    behörighetskraven till olika högskoleutbildningar kan förändras; och så kan olika universitet ställa lite olika behörighetskrav fast det är "samma utbildning" på de olika lärosätena som man söker, konstigt nog. :)

    Idag finns det ganska många lärarutbildningar inom de ämnena som du nämner i din fråga som inte kräver högre betyg inom matematik, än matematik 1, alltså kan man ha F betyg i matematik på nivå 2. Exempel på ett sådant program som inte kräver att man har godkänt betyg i matte 2 är su.se/gymnasielärare-i-historia-och-engelska
    Med det sagt, så är det jättebra om du och din kompis försöker ändå få godkänt betyg i matte 2b innan ni slutar på gymnasiet. Varför det? Jo, för det första måste ni uppfylla kraven för Examensbevis och det är inte många F man kan ha i så fall - max antal F är 250poäng och matte 2b är 100p. F betyget drar ner Meritvärde rätt så mycket. Om ni får E betyg i matte 2, får ni + 0.9 till era meritvärden (av 22.5 möjliga), vilket är rätt stor höjning.
    För det andra, så kan behörighetskraven ändras innan det blir dags för er att söka till lärarutbildningar.
    För det tredje, så kan ni ändra er och vill söka andra utbildningar där matte 2 krävs för behörighet.

    Gör därför ert bästa! Med F i en kurs man läst på gymnasiet, har man rätt att få göra prövning innan man går ut gymnasiet. Se också om ni kan läsa om kursen (kanske delvis, delta i de lektioner som ni kan delta i och läsa in resten på egen hand - det finns kursen upplagd, för självstudier & repetition på Matteboken.se/lektioner/matte-2