Elin

    Hej! Jag har funderat på att gå ett naturvetenskapligt basår efter gymnasiet. När jag började gymnasiet gick jag natur-sam linjen - men där gick matten för snabbt fram, vilket gjorde jag inte kunde plugga det och samtidigt uppnå resultaten jag ville i de andra kurserna. Konsekvensen blev att jag bytte till sam-beteende.

    Jag är dock fortfarande intresserad av den utbildningen som först fick mig att välja naturvetenskaplig linje (etologi-utbildningen på slu) och vill hemskt gärna kunna gå den senare. Ett basår verkade därmed som ett logiskt val, eftersom det inte förändrar betygssnittet eller meritpoäng. Jag är däremot orolig ifall jag kommer klara av det i normal studietakt.

    Frågan blir alltså om finns något som kan underlätta studierna det året? Om jag läser Biologi1 och Matte3 sista året i gymnasiet, kommer jag endå behöva läsa de kurserna under basåret? Vad finns det för alternativ som inte drar ner betyget för mycket? /Mvh, Elin

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Elin,

    för utom basåret /eller basterminen/ på högskolenivå finns det ännu ett alternativ - studier på en folkhögskola. Omdöme från en folkhögskola kommer inte heller påverka ditt meritvärde - om du får Examensbevis från gymnasiet och sedan får omdöme från en eller flera folkhögskolor att du har Särskild behörighet i de kurser som du behöver ha för att bli behörig till "din" högskoleutbildning.
    Varje högskola/universitet bestämmer själva hur de hanterar sina basår och basterminer. Det går inte att ge ett generellt svar; något lärosäte kan tycker det är OK om du läser delar av basåret, men ett annat kan svara att du måste läsa hela basåret; det finns också lärosäten som ej tar in om man redan har godkända betyg i någon kurs som ingår i basåret... det är väldigt olika.
    Jag tycker du bör kika närmare på alternativet - komplettera på en folkhögskola. Du kan söka till många olika folkhögskolor; du söker till varje folkhögskola direkt till skolan.