saman
    Hej jag har en fråga om omvandlas av betyg
    Jag har läste undersköterska år 2010 har läste hela utbildningen, 1350-1500 poäng
    år 2017 hur komma blir min undersköterska utbildningen omvandling betyg hoppas kan jag fortsätta till sjuksköterska med samma poäng ?

    hälsning
    saman

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    hej Saman,

    till Sjuksköterskeprogrammet behöver man ha både Grundläggande och Särskild behörighet.

    Den särskilda behörigheten är godkända gymnasiala betyg i Matte 2, Samhällskunskap 1b och i Naturkunskap 2. Naturkunskap kanske du inte behöver läsa, lite beroende på exakt vilka kurser du läste under din utbildning till Undersköterska år 2010 (förhoppningsvis kan du använda dig av en ersättningsmöjlighet), men Matematik 2 och Samhällskunskap 1b måste du ha godkänt i (motsvarande "gamla" kurser heter Matematik B och Samhällskunskap A).

    Grundläggande behörighet kan man få på många olika sätt. Frågan är om du har gymnasial utbilding från något annat land än Sverige? För att den svenska utbildningen till undersköterska (på upp til 1500 poäng), räcker tyvärr inte.

    Jag råder dig boka tid med Studie- och yrkesvägledare på komvux i den kommunen där du är folkbokförd för att diskutera frågan om behörighet till Sjuksöterskeprogrammet. Gör det så fort du kan. Detta pga du kanske skulle hinna få ut ett Slutbetyg innan 1 januari 2017. Om du inte hinner få ut ett Slutbetyg innan detta kalenderåret är slut, måste du för Grundläggande behörighet - läsa mot Examensbevis, vilket kan ta lång tid. Men om du har gymnasiekompetens från något annat land redan, så kanske du redan har Grundläggande behörighet genom in utländska utbildningen.

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv

    Hej igen!

    Det är mycket bra att du har 4 årig arbetslivserfarenhet. Där du kan ha stor nytta av den arbetslivserfarenheten är - om du söker till Specialistundersköterska, se exempel på yrkeshögskoleutbildningar: den här yh>> ligger "i linje" med din arbetslivserfarenhet och tidigare utbildning.

    Det är stor skillnad på utbildningar på Högskola/universitet och yrkeshögskola. Högskola tar inte in obehöriga, även om tomma (lediga) platser finns  - men det är svårt att tro att ledig plats kommer att finnas på Sjuksköterskeprogrammet (men även om det skulle bli så, tar inte högskola in obehöriga). Du kan, om du vill, ansöka om att få dina "samlade meriter" prövade - om hur man gör, se här>>

    Utifrån det du skriver i dina frågor, är min bedömning att du har störst möjlighet att komma in - om du söker till yrkeshögskola inom "Vård", t.ex till Specialistundersköterska, till Tandsköterska eller Medicinsk sekreterare för att det är inom det område som din tidigare erfarenhet ligger.

    • saman : jobberfarenheter från psykiatrin 4 år puls kan jag söka i flera orter runt om landet
    saman SYV på Lernia Utbildning AB

    tack för svart har läste undersköterska utbildningen vad komma blir mina omvandla 2017

    Alla btyg är G

    Administration a 50

    säkerhet och arbetsmiljö. 50

    datorkunskap 50

    handledning 100

    medicinska grundkunskap   100

    omvårdnad  150

    psykiatri 200

    vård och omsorgsarbete 200

    psykologi 50

    Etik och livsfråga 100

    människan socialt och kulturellt 100

    social omsorg 150

    socialpsykiatri 100

    HÄLSNING

    SAMAN

    • Julia : För Grundläggande behörighet behöver du Slutbetyg eller Examensbevis. Minimiantal poäng för ett Slutbetyg är 2350 p. och för Examensbevis - 2400 p. Du har, alltså, för få gymnasiala poäng för grundläggande behörighet och det hjälper inte att omvandla kurser, för att det ger inte fler poäng. Arbetslivserfarenhet kan i Sverige inte omvandlas till gymnasiala poäng tyvärr. Du kan göra flera olika saker och jag skriver nu ett utökat svar till dig.