Philip
    Hej. Jag skall börja sista året på HT-programmet nu i augusti. Fast nu under sommaren har jag sommarjobbat inom vården och börjat fundera på att efter studenten då kanske läsa till undersköterska och kanske ännu mera efter det. Men går det att läsa till USSK på komvux? Isåfall vart?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Philip,
    Undersköterska >>> är inte ett legitimations (hör inte till de så kallade "Reglerade" yrken). man kan få jobb som undersköterska med vilken utbildning som helst, arbetsgivaren bestämmer. Det är givetvis bra att ha examen från Vård- och omsorgsprogrammet från gymnasiet eller från komvux, men är inte det absoluta kravet.
    Vem komvux tar in på sina yrkesutbildningar - regleras i Vuxenutbildningsförordningen (kortutbidade kommer in först, dvs sökande med endast grundskolekompetens). Har man en gymnasial utbildning /redan/, måste komvux prioritera den sökande mycket lägre... och om pengarna på komvux i just din kommun, skulle räcka att även ge utbildningplats till just dig - är det ingen som vet på förhand. Alla får söka till komvux; gymnasial yrkesutbildning söker man till komvux i den kommunen där man är Folkbokförd.
    Om du blir antagen eller inte - går inte att veta på förhand. Du har rätt att söka till varje ny antagnings-omgång. Får du ex. besked PLATSBRIST, så gäller det endast just den antagnings-omgången, och du får söka nästa gång - igen... Dock kan det också hända att man söker många ggr men kommer ändå inte in. Detta beror på att Komvux har begränsade resurser och måste prioritera sökande med "kort tidigare utbildningsbakgrund".

    Vad gör man om man ej kommer på yrkesutbildning på komvux?
    Du kan söka jobb även utan någon "speciell utbildning till undersköterska"; det kan hända att du ej får heltid tillsvidare, dvs "fastanställning", men du kan få "timmar vid behov" eller ett vikariat. När man jobbar som undersköterska eller som vårdbiträde eller inom hemtjänsten - brukar kommunerna vilja hjälpa till att komma på en relevant utbildning (antingen på komvux eller genom att arbetsgivaren köper kurser hos privata utbildnignsföretag, och att erbjuda ett upplägg så att man kan jobba och studera samtidigt).

    Finns det andra alternativ?
    - Jo, man kan hoppas att få jobba som "obehörig undersköterska" och att "utbilda sig" genom praktisk erfarenhet, självstudier och förhoppningsvis också korta kurser (fortbildningsdagar) som arbetsgivaren, förhoppningsvis, kan erbjuda.
    - Söka om till Vård- och omsorgsprogrammet på ungdomsgymnasiet kan du t o m det året du fyller 19 år, men inte om du redan innan tar ut Examensbevis eller studiebevis från gymnasiet; om du ska börja åk3 till hösten 2018 och blir "klar" med gymnasiet i juni 2019, kan du i fortsättningen inte bli antagen till gymnasiet; du måste i så fall tyvärr hoppa av gymnasiet innan du uppnår kraven för Examensbevis eller Studiebevis - och i så har du en chans att komma in på gymnasiet, på nytt. Då programmen innehåller många programspecifika yrkeskurser, är det troligtvis så att du måste läsa 3 år på VO. Dock kan det ev. finnas en liten "öppning": om en gymnasieskola vill anstränga sig för att göra individuellt studieupplägg för dig - kanske du kan bli klar på 2 år på VO (dock är det frivilligt för skolan att göra sådana speciella lösningar, och det är mycket jobb för en skola - så det görs rätt så sällan).

    Bästa hälsningar
    ANNA