vendela

    Hej, Jag vill läsa till att bli undersköterska med inriktning psykiatri. Läser jag först då till undersköterska och sedan psykiatri eller kan man läsa båda samtidigt? Kan man bara ansöka i staden man är skriven i? Vad jag har hittat finns det bara på distans men innebär det ändå att man har lektioner ibland samt praktik?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Vendela,

    du, som är över 20 år, söker "undersköterska-utbildning" i den kommunen där du är skriven/folkbokförd - på Komvux, Kommunal Vuxenutbildningen.
    Vilka kurser eller kurspaket just din komvux kan erbjuda - vet inte vi här på Fråga SYV, det är olika i olika kommuner. Om din komvux endast erbjuder kurser som ingår i "Omvårdnadspaketet" - på distans, då är det som gäller, men >>"distans" kan vara mycket olika... vad man menar med distans.

    Mitt råd till dig är att boka tid med Studie- och yrkesvägledare på komvux i den kommunen där du är folkbokförd och diskutera vad du behöver och kan söka för kurser eller om det erbjuds ett kurspaket.

    "Kasta gärna ett öga" på >>>info/underskoterska och du kommer att se att det är inte helt klart vad som ingår i "undersköterska-utbildningen".

    Sedan beror det också på om du redan har examensbevis från gymnasiet och vad ditt mål är: att få "gymnasiekompetens" samtidigt som du läser mot Undersköterska>> eller om du vill läsa under så kort tid som möjligt för att få jobb så fort som möjligt och att du inte "bryr dig om" att få "gymnasiekompetens"/gymnasieexamen.

    Om det finns möjlighet, välj läsa bl a Psykiatri 1 och 2; Rättspsykiatri och Samhällsbaserad psykiatri.

    Det skadar inte om du läser Psykologi 1 och 2b heller.

    Du får hemskt gärna se vad elever på ungdomsgymnasiet läser på Vård- och omsorgsprogrammet - i >>Programplanen för VO. Men vilka kurser din komvux kan erbjuda... vet inte jag. Det måste du fråga på komvux i din kommun.

    Det är rätt så olika situationer, om du t.ex redan nu har examensbevis/gymnasiekompetens eller inte.
    Också spelar det stor roll - om du har planer på att läsa vidare, på eftergymnasial nivå - på högskola eller yrkeshögskola sen...

    t.ex kan det på en yrkeshögskola finnas möjlighet att läsa vidare till >>Specialistundersköterska med neuropsykiatrikompetens. Men i så fall är det Examensbevis som krävs för att bli behörig.

    Se exempel på en yrkeshögskoleutbildning som du kanske kan bli intresserad av:
    https://yhguiden.se/utbildning/yrkesakademin/specialistunderskoterska-med-neuropsykiatrikompetens - behörighetskraven till den utb. är: Arbetslivserfarenhet minst motsvarande 1 års dokumenterad yrkeserfarenhet motsvarande heltid inom vården som undersköterska, behandlingsassistent eller mentalskötare samt godkända betyg i gymnasiekurserna: Hälsopedagogik, Medicin 1, Etik och människans livsvillkor, Psykiatri 1, Psykologi 1, Specialpedagogik 1, Vård- och omsorgsarbete 1, Vård- och omsorgsarbete 2.
    För "allmän behörighet" till yrkeshögskola behöver man ha "gymnasiekompetens" - i ditt fall är det i första hand Examensbevis.