Erik

    Hej, jag är intresserad av att bli en undersköterska (speciellt en specialistundersköterska) dock undrar jag lite när det är gällande utbildning för det. Jag vet att man måste ha en undersköterska utbildning för att få jobb som undersköterska men efter det om man skulle vilja jobba på någon av dessa: BUP neuropsykiatrisk mottagning Barn- och ungdomspsykiatrisk mottagning Barn- och ungdomspsykiatrisk klinik Behöver jag en specialisering inom alla dessa utbildningar listad nedanför eller kan man få jobb på de avdelningarna med bara en av de? Vad skulle tillvägagångssättet vara för att först få de korrekta utbildningarna men sedan ansökan för de jobben: Specialistundersköterska barn och ungdom Psykiatrispecialiserad undersköterska / Skötare / Boendestödjare Specialistundersköterska med neuropsykiatrikompetens

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Erik,
    jag rekommenderar att i första hand försöka skaffa utbildning till Psykiatrispecialiserad undersköterska (om målet är att få jobb på BUP) och
    specialistundersköterskor utbildas i Sverige inom yrkeshögskola. I grunden (innan man kommer in på yrkeshögskoleutbildning till specialistundersköterska) brukar man antingen ha utbildning från Vård - och omsorgs-gymnasie-programmet (eller likvärdig utbildning från komvux alternativt några års erfarenhet av att ha arbetat inom vården). Yrkeshögskola kan ta in obehöriga (i mån av plats och om de utbildningsansvariga gör bedömning att man kan klara av utbildningen).
    Att få jobb just på BUP kan inte garanteras. Man måste därför vara beredd att jobba även på andra ställen.
    De yh-utbildningar som jag föreslår att du tittar på är:
    yhguiden.se/utbildning/tuc-yrkeshogskola/specialistutbildad-underskoterska-psykiatri-stlm
    yhguiden.se/utbildning/tuc-yrkeshogskola/specialistutbildad-underskoterska-psykiatri
    yhguiden.se/utbildning/campus-risbergska-orebro/specialistunderskoterska-psykisk-ohälsa

    • :

      Hej, jag har ansökt till de utbildningarna nedan och då göra en fördjupning på akutmedicin men då efter att ha gått utbildningen göra en specialisering på psykiatri

      VO-FLEX BR (Borås VXVV)

      GRY-VOF-2010-GG (Göteborg ABF)

    • Julia : bra. vi håller tummarna!