Charlotta

    Jag har varit utanför arbetsmarknaden länge, påbörjat olika utbildningar som jag inte har trivts med. Och nu har jag precis påbörjat en vuxenutbildning till undersköterska. Tänker att det kanske kan vara starten på min väg in i vården. Har varit intresserad av sjuksköterska och tänker att detta kanske kan vara en start. Men problemet är att det finns bara tre inriktningar inom detta, och det är äldreomsorg, psykiatri och LSS. Akutsjukvård finns inte i denna staden. Är detta en omständig och onödig väg att gå eller borde jag kanske gå rakt på sjuksköterska? Jag har från början ett samlat betygsdokument från gymnasiet och även ett omdöme från folkhögskola. Det jag egentligen fattas är matematik 2 för att kunna söka sjuksköterska. Men det är ju ett tag tills man kan söka till högskolan. Har du några tips eller ska jag gå via detta sättet?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Charlotta,

    det är jättebra att du studerar!

    Jag har några frågor:
    har du OMDÖME om GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET från en folkhögskola? just "grundläggande behörighet" är viktigt att det står i det dokumentet.
    För att annars så räcker inte Samlat betygsdokument för grundläggande behörighet. Du bör, tycker jag, boka tid hos SYV på komvux för att diskutera om du idag redan har Grundläggande behörighet till högskola; om inte - se om det skulle vara möjligt att läsa mot ett Slutbetyg och det är ont om tid (från 1 juli 2020 kan man inte längre få ett Slutbetyg utan endast Examensbevis vilket ställer högre krav).
    Om du idag har grundläggande behörighet, behöver du ändå läsa matematik 2 och få godkänt betyg i antingen matte 2a, 2b eller 2c. Rekommenderar sikta på betyg i matte 2a (det är lättare att få högre betyg).
    Har du godkända betyg i Samhällskunskap A (eller 1b) och i Naturkunskap B (eller 2)? De kurser krävs också för behörighet till ssk-programmet, för Särskild behörighet.

    ang. studier till undersköterska
    Det är jättebra som erfarenhet och testa på ... men det ger tyvärr inte några formella meriter när du sedan söker till sjuksköterskeprogrammet, förutom att du kan skippa läsa Naturkunskap 2, om du får godkända betyg i ett antal vårdkurser.

    Tips!
    Gör högskoleprovet. Även om du har höga betyg, kan det vara bra att även prövas i HP-urvalet, när du söker till ssk-programmet.

    ang. det är ett tag innan man kan söka till ssk-programmet
    Till ca 20-tal utbildningar(ssk-program) kan man söka från mitten på sept (alltså ansökningsperiod börjar om bara några dagar) till mitten på oktober (med sista kompletteringsdag i början på december) - till start Januari 2020.

    • :

      Jag har grundläggande behörighet. Jag har sökt och kommit in på förskollärarprogrammet men det var inget för mig alls. Där kom jag in med mitt omdöme från folkhögskola tillsammans med samlat betygsdokument. Det finns inga tider till studievägledare här där jag bor, har kollat flera veckor men inga lediga tider.

      Jag har naturkunskap 2 och det som behövs.

      Nu blev jag förvirrad här, är det onödigt att läsa undersköterska nu?

    • Julia :

      Studier till undersköterska ger dig inga formella fördelar. Däremot är det bra med Erfarenhet och kunskaper när du väl börjar på ssk-programmet.
      Du har ju tidigare kommit in på förskollärarprogrammet (men var du utbildad barnskötare innan? - det krävs inte att man läser till barnskötare innan förskollärarprogrammet). Och på samma sätt krävs det inte att man läser till undersköterska inför ansökan till ssk-programmet. Däremot behöver du ha godkänt betyg i matematik 2.
      I matte 2a är lättare att få högre betyg. Kan du inte läsa eller göra prövning i matte 2a, ta 2b i så fall. Innehåll i mattekurser kan man lätt se och även öva på på www.matteboken.se

    • : Okej, men det blir som ett "nytt" slutbetyg från gymnasiet?
    • Julia : Om du tidigare kommit in på högskola, då har du Grundläggande behörighet. Du behöver i så fall inte läsa mot ett Slutbetyg. Däremot behöver du få godkänt betyg i matte 2. Och för konkurrens (för att även prövas i HP-urvalet) rekommenderar vi att du gör högskoleprovet.
    • : Okej. Men tänker att jag kan läsa detta för att ha något att göra nu, men måste hinna med matten också. Och om jag kommer in på sjuksköterska så börjar jag på det och hoppar av undersköterska. Jag vet verkligen inte, känns så rörigt..
    • Julia : ang. boka tid med SYV - så kan du dels påtala för rektor på komvux att det inte är OK att det ej finns tider att boka med syv på komvux; dels kan du vända dig till studievägledningen på de lärosäten (högskolor-universitet) där du kan tänka dig vilja läsa ssk-programmet. De är intresserade att få fler sökande till sina utbildningar och de vet "vad de pratar om" bäst av alla - då det är ju deras utbildning: ssk-programmet! På lärosätena finns även så kallade ANTAGNINGSGRUPPER, de är experter på Behörighetsreglerna och kan även säga vilka undantag, om några, som just det här lärosäte har bestämt sig för att kunna göra.
    • Julia :

      Jag avråder dig från att hoppa av utbildningen som du går nu. Om du kommer in på en annan utbildning eller får jobb - då kan du byta. Annars var ska du göra utan sysselsättning och kanske också utan inkomst? Det blir säkert lättare att läsa på ssk-programmet med tidigare erfarenhet från vården.

    • : Så det jag egentligen borde göra är att plugga in matte 2a och göra högskoleprovet och sen söka. Och hoppa över undersköterska helt... Vad hade du gjort?
    • Julia :

      Gör så här: se på vilka lärosäten som ssk-programmet startar på Våren. Det är lättare att komma in med start vårterminen, brukar vara lägre antagningsgräns.
      Hur som helst så måste du få godkänt betyg i matte 2 innan sista dag för komplettering.
      Se innehåll i matte 2 och uppskatta hur lätt/svårt det blir för dig att få godkänt betyg (helst ska du sikta på så högt betyg som möjligt, A-betyget är numera det högsta man kan få).
      Om du kan få godkänt betyg i matte 2 innan december (sista dagar i november, som senast) i år - då är det inte omöjligt för dig att komma in på ssk-programmet till våren 2020. Du kan i vilket fall göra ansökan till våren 2020 - på www.antagning.se och om du inte kompletterar med matte 2 senast i början på december, får du svar OBEHÖRIG. Om du kompletterar med godkänt betyg i matte 2 - kommer du prövas till ssk-programmet. Innan du får besked ANTAGEN, vet vi inte om du kommer in, och det är bra att fortsätta på din nuvarande utbildning.

    • : Okej. Det är jätterörigt för man kan inte bara lägga till matten i undersköterska. Jag vill fixa allt på en gång!!!
    • Julia : Matte 2 ingår inte i kurs-paketet undersköterska. Det är en kurs som du behöver fixa betyg i, utanför din undersköterska-utb., tror jag. Se innehåll i matte 2 på www.matteboken.se - om du känner att du lätt kan lära dig det genom självstudier, kan du leta efter möjlighet att göra Prövning (tenta av, utan att läsa kursen). Du kan också ta det lugnt nu och planera på lång sikt - kanske för att komma in på ssk-programmet till våren 2021 eller hösten 2021.
    • : Jag har sökt matte 2a och blivit antagen på distans. Men jag vet inte alls hur det är tänkt att man ska göra det. Det står liksom ingen information eller någonting.
    • Milla : Är det via Komvux du blev antagen till matte 2a? Läs noga i antagningsbeskedet. Läs noga all info som du kan komma åt på komvux-hemsida. Vilken kommun gäller det? De som är Antagna bör få information om hur de ska registrera sig på kurser. När man läser på distans brukar man innan viss datum behöva registrera att man hat påbörjat och då får man uppgifter att lösa och info om vilken matte-bok läraren rekommenderar mm.
    • : Jag har inte fått något antagningsbesked. Det står bara antagen bredvid kursen liksom. Men går de via någon viss tid? Jag behöver fixa den kursen på två månader..
    • Milla : Du svarar ju inte vilken kommun det gäller... vi vet inte heller om "antagen" är = ansökan är emottagen... olika komvux gör olika. Det är en fråga till komvux i din kommun. - om du nu sökte via kommunen, för att annars så finns det ex. distanskurser på Hermods där man betalar själv för undervisning och får inte ngt. betyg - utan man får då söka var man kan göra Prövning för att få betyg. Vi vet endast det du skriver om, inget annat. Om du inte ger oss relevant info, kan vi inte hjälpa dig, tyvärr.
    • : Det är distanskurs hermods i helsingborg.
    • Julia : Hermods säljer kurser till komvux, men kan också sälja kurser till privatpersoner. Kommer du själv Betala för att gå den kursen? Det är 2 olika typer av kurser: gratis kurser som du söker via Komvux får du betyg i - i slutet av kursen. Om det är en kurs som du själv betalar för, då är du inte beroende av att komvux godkänner din ansökan och ger dig plats, men då får du inte heller något betyg i slutet av kursen, utan endast kunskaper. För att få betyg måste du i så fall försöka hitta var du gör prövning. Vi på Fråga SYV kan inte veta vilken typ av kurs du ansökte om. Det måste du få reda på själv. Fråga på komvux och/eller på Hermods om det.
    Läs alla kommentarer