C
    Om jag studerar till undersköterska där jag bor ( 1 år) och vill vidare utbilda mig till sjuksköterska, får jag då tillgodo räkna det året jag studerat till undersköterska? Eller ska jag hoppa på en sjuksköterska utbildning direkt efter att jag läst upp vissa betyg ifall det behövs? För jag vet inte vilka ämnen jag ska ha studerat under gymnasium tiden för att vara behörig.

    Min andra fråga är, vad krävs för att kunna studera till zoolog ( vilka ämnen under gymnasium tiden behövs för att vara behörig och hur går jag till väga för att söka en sådan utbildning.) ?

    Är man berättigad studiestöd om man studerar ett ämne i taget på distans (?)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej C!

    Jag svarar på din senaste fråga först: om Studiestöd. Jag ser att du är 19 år. Det är från 1 juli det året som du fyller 20 år som du har till Studiemedel. Innan dess är det Studiehjälp från CSN. För att ha rätt till Studiehjälp, måste man läsa på heltid. Deltidsstudier ger inte rätt till Studiehjälp. För att läsa på heltid måste du läsa 20 gymnasiepoäng per vecka. De flesta gymnasiala kurser är på 100 poäng och då måste man läsa en sådan kurs på fem veckor. Att du läser på distans eller vanlig klassrumsundervisning, på kvällstid eller på "flex" (flexibla studier), spelar för Studiestöd inte någon roll.

    Nästa fråga - utbildning till Sjuksköterska. Det är en högskoleutbildning som är på 3 år på heltid. Formellt sett, så får du inga fördelar om du först läser till Undersköterska. Du kan lika gärna söka till Sjuksköterska direkt. Det kan bli en snabbare väg. Men om du inte redan har Examensbevis och kommer att komplettera på komvux - då kan du försöka få in kurserna som ingår i Vård- och omsorgsprogrammet (för Examensbevis krävs det även en viss "kursvolum", på gymnasieskola är det minst 2500 poäng och på Komvux minst 2400 poäng och om det fattas poäng för dig, kanske du kan lika gärna läsa omvårdnadskurserna). Särskild behörighet: godkända betyg i Matematik 2, Naturkunskap 2 och i Samhällskunskpa 1b.

    Nästa fråga - utbildning till Zoolog. För att kunna arbeta som zoolog, måste man läsa på högskola/universitet i minst 3 år på heltid.

    Det finns två olika vägar att gå för att utbilda sig till zoolog:

    1. söka kandidatprogrammet i biologi eller

    2. söka fristående kurser i biologi eller i zoologi och sedan läsa fler kurser för att sätta ihop dem i en kandidatexamen.

    Behörighet till Kandidatprogrammet i Biologi är densamma som till Läkarprogrammet, dvs godkända betyg i Fysik 2, Kemi 2, Biologi 2 och i Matematik 4.

    Både Zoolog och Sjuksköterska är högskoleutbildningar och till alla högskoleutbildningar krävs det alltid Grundläggande behörighet. Det är för dig Examensbevis + gokdända betyg i Svenska 2, 3 och Engelska 6.

    Tips:

    kika på www.yhguiden.se - om du hittar någon yrkeshögskoleutbildning som är intressant för dig;

    boka tid med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd för att göra en ordentlig Studieplanering.

    Önskar dig lycka till!

    ANNA