Anna
    Hej.
    Jobbade som vårdbiträde under 80-talet på dåvarande ålderdomshem och långvårdsavdelning på sjukhus. Bytte därefter karriär. Vill nu tillbaka till bården och undrar några saker.

    Lönar det sig att utbilda sig till undersköterska?
    Är det ngn merit att ha jobbat som vårdbiträde inför utbildning? Kan det korta utbildningen?
    Är alkohol och drogterapeut, tillgodoräknas det på något sätt?
    Jag är 52 år. Vilken utbildning är smartast att söka/ vilken väg ska jag gå? Kan inte betala privat.
    Är distansutbildning ett bra val och i så fall Vilken?
    Går det att läsa in utbildningen på 1 år?

    Mvh Anna

    2 Svar

    Daniel SYV

    Hej Anna,

    läs gärna info på www.fragasyv.se/info/underskoterska där det förklaras att det ej finns tydliga regler kring vad en Undersköterska>> behöver ha för utbidlning. Arbetsgivaren bestämmer.

    Jag kan tänka mig att det är myket möjligt att du kan redan nu, utan någon vidareutbildning få jobb som vårdbiträde>>, undersköterska eller som hemtjänstpersonal>>, eller som personlig assistent >>eller som elevassistent>>. Även arbets som optikerassistent>> och apoteksassistent>> kräver inte någon speciell utbildning, inte egentligen. Dock kan arbetsgivaren ställa vissa krav, men kan också bli tvungen att anställa någon som ej uppfyller kraven som arbetsgivaren ställer pga de kanske inte hittar någon som vill ha jobbet som uppfyller alla deras krav.

    Så, du kan söka jobb och få det nu, direkt.
    Om du inte får ngt. jobb som du vill ha eller om du först vill gå utbildning innan du börjar söka jobb - så ligger "undersköterska-utbildningen" på gymnasial nivå. Det är alltså till Komvux i den kommunen där du är folkbokförd som du gör ansökan. Om din komvux inte själva har Omvårdnads-paket eller Vård- och omsorg utbildning (kurspaket) - brukar de köpa av en privat utbildningsanordnare eller av en näraliggande kommun.
    Arbetsförmedlingen kan också köpa utbildning för en arbetslös/arbetssökande eller "ombytessökande", om de anser att det behövs.
    Komvux runt om i Sverige har olika upplägg för "undersköterska-utbildningen" - det som är vanligast är 3 terminers-utbildning på heltid, där även praktik ingår. Vissa kurser inom utbildningen kan man läsa på distans (om det alternativet erbjuds just inom den aktuella utbildningen). Praktik kan man i vissa fall "hoppa över" om utbildningsanordnare gör bedömning att den studerande har relevant arbetslivserfarenhet sedan innan eller om hen samtidigt som hen studerar arbetar inom vården.

    Vissa kommuner, som t.ex Göteborgs kommun, hjälper de personer som jobbar som "obehöriga undersköterskor" att få utbildning för att sedan kunna anställa dem på heltid tillsvidare.

    Mina råd till dig är att

    1. söka jobb nu, på en gång

    2. undersöka vad komvux i den kommunen där du är folkbokförd kan erbjuda

    3. fråga på Arbetsförmedlingen vilka utbildningsalternativ de kan erbjuda /om de kan köpa utbildning till dig/.

    4. se på www.yhguiden.se vad som finns inom Yrkeshögskola. till YH söker du oberoende din hemkommun, dvs spelar ingen roll i vilken kommun du är skriven. YH är eftergymnasiala utbidlningar. men även om du är obehörig, kan du ändå komma in. YH kan göra undantag. En YH-utbildning är mer värd än gymnasial utbildning, eftersom den ligger på Eftergymnasial nivå.
    Den här yh>> har just nu restplatser till höstens start.
    Hela utbudet av yh finner du på www.yhguiden.se - välj Bransch "hälso- och sjukvård och socialt arbete". Några exempel på yh-utbildningar som kanske kan bli av intresse för dig:
    https://www.yhguiden.se/educations/view/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/underskoterska-med-specialistkopetens-inom-valfardsteknologi

    https://www.yhguiden.se/educations/view/vasteras-yrkeshogskola/socialpedagog-inriktning-kbt-vasterasyrkeshogskola

    https://www.yhguiden.se/educations/view/centrum-foer-utveckling-och-laerande-cul/behandlingspedagog

    https://www.yhguiden.se/educations/view/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/medicinsk-fotterapeut

    https://www.yhguiden.se/educations/view/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/pedagogisk-vagledare-vid-funktionshinder

    Hälsningar och lycka till!

    Daniel SYV

    • : Tack! Sista frågan.. kräver landstingen utbildning?
    • Anna : Det gör de säkert, men om de inte kan få tag på någon med den utbildning som de önskar sig, anställer de någon utan just den utbildning eller endast på tidigare arbetslivserfarenhet. Man får se i jobbannonsen vad som krävs. Att ha godkända kurser inom Vård- och omsorg på gymnasial nivå är inte alls fel. Och chanser att få jobb just där man vill få jobb - ökar givetvis om man är "utbildad undersköterska".
    • : Hej igen Daniel,
    • : Blev visst en fråga till... Om jag går en utbildning via YH, är det CSN berättigat och kostar utbildningen något?
    • Anna : DE FLESTA YH ÄR Gratis! Några få tar ut studerandeavgifter. Yrkeshögskoleutbildningar är Studiemedelsberättigade.
    • Anna : Om en yh tar ut studieavgift, står det mycket TYDLIGT i så fall.
    • : När man kräver högskoleutbildning, som IVO kräver inom vissa områden, godkänner man då utbildning från YH?
    • Anna : vilket yrke tänker du då? Det är olika regler för olika yrken.
    • : Inom assistans eller sjukvården. Jag har i 10 år jobbat som chef i annan bransch och vill byta tillbaka till vården. Jag har dock inte högskoleutbildning och får svårt att ta mig uppåt. Därav min undran. Men jag chansade på att ni visste, får väl kontakta IVO istället. Tack ändå :-)
    • Julia : Det finns många olika yrken inom assistans och sjukvården. Ex. personlig assistent - https://www.framtid.se/yrke/personlig-assistent som inte kräver någon form av eftergymnasial utbildning. Inom Sjukvården finns det jättemånga olika yrken, se ex. https://www.framtid.se/yrke/sjukhusyrken I de yrken som inte kräver legitimation, är det arbetsgivaren som gör bedömning och anställer vem hen "vill": av de som söker - "den bäste"... . Och även om någon har alla nödvändiga kvalifikationer /och legitimation - om den krävs/ finns ändå inga garantier att få jobbet. Man kan tyvärr bli arbetslös även med en högskoleutbildning. Av alla utbildingsformer visar YRKESHÖGSKOLA bäst resultat i att direkt efter utbildningen ge jobb.
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Anna,

    det är stor skillnad på legitimationsyrken >>; yrken där högskoleyrkesexamen krävs och övriga yrken.

    Du frågar om IVO kan godkänna yrkeshögskoleexamen i stället för en högskoleexamen. Den frågan måste vi hänvisa till IVO. Vad de godkänner och inte godkänner vet de bäst själva. :) vi vill inte ge dig info som sedan kanske inte stämmer: vi kan inte göra de bedömningar som är IVO´s uppdrag att göra.

    Vi ger gärna information om olika yrken /allmän info/ och om vilka utbildningar som finns. Vi kan också berätta inom vilka yrken som finns mycket strikta regler: inom sjukvården är det legitimationsyrken, där inga undantag kan göras.
    För övrigt är det ofta arbetsgivaren som får göra egna bedömningar och anställa vem de själva tycker passar, vem som kan göra jobbet på ett tillfredssällande sätt.

    Du får gärna titta på olika yrkesbeskrivningar på www.framtid.se
    Yrken inom Hälso- och sjukvård presenterar vi på >>den här "undersidan". :)

    bästa hälsningar
    Ha en trevlig sommar!

    ANNA