Kristina
    Hej!!
    När det står "Undervisningsform: Program, Distans" och "Studieort: Flexibel" (Umeå) på antagning.se innebär det att det helt är på distans eller kan man välja?
    Tack på förhand! :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Kristina,

    det finns "distans med obligatoriska träffar" och "distans utan obligatoriska träffar". Det kan också erbjudas icke-obligatoriska träffar, men det är bra att kunna vara med, för då kan man ställa frågor till lärarna och ha kunskapsutbyte med sina kursare; men om det är distans utan obligatoriska träffar kan det vara så att inga träffar erbjuds över huvudet taget. >>Det kan vara väldigt olika det där med "distans". Och jag skulle i ditt ställe gå in på utbildningens egen hemsida och läsa där i stället. Och i fall det inte står tydligt vad som gäller, skulle jag kontakta personal på utbildningen: Studievägledare på just det programmet; programansvarig; utbildningsadministratör m.fl.

    Vad jag kan se på Umeå Universitets hemsida >>, erbjuder de endast "på plats" och "distans med obligatoriska träffar" på sina program.

    Hitta just "ditt program" på www.umu.se/utbildning/sok och se vad som står förklarat om utbildningsform. Om det är svårt att tolka vad som menas med vissa formuleringar, kan du skriva av dem - så ska vi försöka hjälpa dig att "läsa av" exakt vad som menas. Men det är personal som jobbar med just den utbildningen som vet ändå bäst, just för att de jobbar just med den utbildningen. :)

    • : Tack Anna! Har ytterligare en fråga, när det står "du kan bli antagen till högst 45 högskolepoäng", vissa program kan ju gå upp till 300 hp? Hur tolkar jag det så fel?
    • Anna : Antagning.se kan anta till maximalt antal 45 högskolepoäng PER TERMIN. Det motsvarar 150% av heltid.
    • Anna : Om ett program är på 300 hp, är det ett program som går på heltid under 10 terminer /5 år/. Men man kan utanför det programmet läsa på ännu halvtid, t.ex ett annat program som går på halvtid; eller fristående kurser - 15 hp per termin; så blir det sammanlagt 45 hp (30hp + 15 hp) PER TERMIN. Det är max vad Antagning.se får anta till.