Camilla
    Hej! Min son går 2:a året på Samhälls. Han orkar tyvärr inte med studierna och har slutat gå till skolan. Mår inte alls bra eftersom han vill studera, men vill byta till Bygg. Det kan han göra först nästa år. Vad händer om han går ut utan examen? Måste han läsa alla ämnen han skulle läst på gymnasiet på Komvux? Vilka alternativ finns för honom i dagsläget som ni kan se?
    Mvh, Camilla

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Camilla!

    Det är tråkigt att höra att din son slutade gå i skoIa.

    Det finns ett antaI oIika aIternativ för honom och en del av dem finns samlade på den här sidan, som vi har som en lista på "standardförslag" på lösningar som är bättre än att bara hoppa av gymnasiet. Kika gärna på den här sidan>>>

    Och i detta fall när din son vill gå Byggprogrammet kan man faktiskt ändå försöka byta nu - in i åk1. Och större chans att få börja nu är i fall man ska Iäsa som Gymnasial lärling>>. Har ni frågat på alla skoIor som erbjuder byggprogrammet inom pendlingsavstånd? Om du berättar i vilken del av Sverige som din son kan gå på gymnaiset, kan vi ge tips på skolor och i vissa fall även förmedla kontakt med SYV eller rektor på skolan.

    Byggprogrammet finns idag på 215 gymnasieskolor i Sverige. Du kan själv gå in på den här sidan>> och sortera på län/kommun och inriktning och få fram de skoIor som är aktuelIa att fråga om plats på.

    Just ang. Bygg- och anläggningsprogrammet så tänker jag så här: det är extraviktigt att försöka ta körkort om man vill på ett eller annat sätt arbeta på en byggarbetsplats (som byggnadsarbetare eller som byggnadsingenjör) - detta för att byggarbetsplatserna ligger många ggr på svårttillgängliga platser och man kan i princip inte ta sig till den om man inte kan köra bil. De börjar också jobba tidigt. Man kanske vill komma fram redan innan k.6.00 på morgonen för att byta om och ta en kopp kaffe innan man ska börja k.6.30... Det är i alla fall så att nästan alla de som arbetar på en byggarbetsplats har körkort. Och körkort är bra att ha även om man inte ska jobba på bygget. Då kan din son nu, under resten av det här läsåret läsa inför körkortet - gå på en trafikskola och läsa teori och ta lektioner /om ni har råd, givetvis/. Körlektioner är dyra. Även första steget (att få körkortstillstånd) kostar ca tusen kronor, bara det. Men att läsa teori på egen hand är gratis. Man kan hitta info på internet eller köpa/låna en teori-körkortsbok och läsa på. Endast trafikmärkena är det mellan 300 och 400 stycken som man måste veta vad alla de heter och vad de betyder! Det går mycket tid åt det. Har din son tid nu och vill läsa inför körkortprovet - så kanske är det bra att använda tiden till det.

    Andra självstudier kan man bedriva t.ex i matte - www.matteboken.se - och har man tur att bo i en stad där en Räknestuga>> finns, kan man gratis få hjälp där (Räknestugor drivs av mattecentrum). Har man kunskaper, kan man sedan få betyg genom Prövning.

    Men det viktigaste är kanske att få klart för sig - varför han inte orkar? Om det ligger någon sjukdom bakom det, som kräver behandling, då måste man ta tag i det. Det är inte säkert det "går över" av sig självt.

    Bra att ta kontakt med sjukvården för att i alla fall utesluta att någon sjukdom som kräver behandling finns med i bilden, tycker jag!

    ***

    Om det nu blir så att din son under resten av det här läsåret inte ska gå i skola så kanske han kan arbeta i alla fall på deltid och samtidigt läsa inför körkortet och bedriva andra självstudier, t.ex i matte. Samtidigt kan han gå på Öppet hus och andra evenemang - "prova på dagar" t.ex på de gymnasieskolor som erbjuder Bygg-och anläggningsprogrammet>>, för att välja den skola och den inriktning som passar honom bäst. BA har fem inriktningar, som beskrivs här>>

    Anläggningsfordon står ut på det sättet att man ska lära sig köra olika sortens jordförflyttningsmaskiner - man blir alltså maskinförare>> och man söker oftast direkt till inriktningen och börjar läsa inriktningskurser redan från åk1 på gymnasiet. Men de andra inriktningar på BA brukar man under första terminen ha "prova på tid" - så att man läser teoretiska ämnen och i praktiken testar de olika yrken inom bygg och till termin två bestämmer sig vilken inriktning man ska gå. Men olika upplägg kan förekomma på olika gymnasieskolor. Det är svårt att beskriva hur det går till på just den skolan dit din son vill komma in på... vi vet ju inte vilken skola det är.

    Du frågade också vad händer om din son går ut gymnasiet utan examen.

    Det är tyvärr ganska många elever som går ut gymnasiet utan examen. Om man inte får Examensbevis, får man antingen ett Studiebevis /som många ggr ganska snabbt kan på komvux kompletteras upp till examensbevis/ eller så får man Studieintyg. I Studieintygen står det de kurser eleven fick betyg i. Det kan innehålla t.ex 2-3 kurser med tillhörande betyg /alltså de kurser som eleven fick betyg i, även F är ett betyg/.

    Men eller utan examensbevis kan man söka jobb och många ggr även få jobb.

    Yrkeshögskola har generösa behörighetsregler och man kan komma in även utan examensbevis /på undantag - i "fri kvot"/.

    Det finns många olika möjligheter och många ggr går det bra även utan gymnasieexamen. Och så finns det givetvis komvux - dit man kan söka för att på olika sätt komplettera sina gymnasiala studier. Probemet med komvux är att man måste ha 3-årig gymnasial utbildning inann man kommer till dem ELLER bli äldre /från 1 juli det året man fyller 20 år/.

    FolkhögskoIor tar in från 18 år - på en folkhögskola kan man också få gymnasiekompetens. På Folkhögskolor är det en "annan miljö" som man brukar säga. Det passar vissa personer mycket bra. De flesta Folkhögskolor har "profiler" - t.ex musikprofil eller språkprofil /man kan t.ex läsa det internationella språket - esperanto/ eller kristen profil. Hittar man en folkhögksola vars profil passar bra, då kan det många ggr bli lyckade studieresultat. Och efteråt kan man komma på högskola/universitet också - även efter en Folkhögskola.

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp! Läs gärna på länkar som jag skickar i mitt svar nu. Hör gärna av dig igen, så ska vi försöka hjälpa på alla sätt vi kan!

    ANNA

    • : Oj, vad mycket mer hjälp och råd man får här än på skolan! De gör inget för att hjälpa honom. Vi bor i Kiruna och han går på Hjalmar lundbohmsskolan.
    • Anna : Jag ska nu kolla på vad för alternativ som finns nära där ni bor. :)
    • Anna : Det ser ut som att din sons skola http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/hjalmar-lundbohmsskolan-lapplands-gymnasium erbjuder 2 inriktningar på BA, Husbyggnad och Måleri - vilken av dem är han intreserad i första hand?
    • Anna : http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/valkommaskolan-lapplands-gymnasium finns inriktningar Husbyggnad och Mark&Anläggning på BA.
    • : Ja, det stämmer! Men de sagt att det är fullt, att det gått för långt på terminen så han får inte byta detta år.
    • : Han är intresserad av husbyggnad
    • Anna : Prata med kurator och syv på din sons skola, fråga om möjlighet finns att skriva in honom på Individuellt alternativ. På så sätt har han fortsatt rätt til studiebidraget från CSN och det är mycket flexibelt - man kan göra Individ.studieplan som inkluderar praktik, t.ex att man läser några kurser och går resten av tiden på praktik. På så sätt kan man ändå få några betyg i slutet av läsåret. Genom praktik på olika ställen kan man komma fram till vad som passar och vad din son vill satsa på för yrke.
    • Anna : Som Byggnadsarbetare är B-körkort nästan ett måste. Bra därför att planera för att ta körkort. De alternativen som finns är att gå på trafikskola eller att läsa på FT, inriktning Transport - där man kan ta körkort för olika typer av fordon, t.ex för lastbil och buss också, inte bara för personbil.
    • Anna : Om det inte blir någon annan sysselsättning för din son under resten av detta läsåret, så skulle jag råda att satsa för att i alla fall "förbereda" inför att ta körkort. Självaste körkortet får man, som bekant, som tidigast på sin 18-årsdag, inte innan.
    • : Kom faktiskt själv att tänka på det individuella alternativet! Tusen TACK för all hjälp!
    • : Tänkte på det nu imorse! Vad skönt att du bekräftar att det skulle kunna vara ett alternativ
    • Anna : De på skolan kan säga till dig att Individuellt alternativ är för obehöriga till gymnasiet. Och det är sant. Men rektor kan göra Undantag och skriva in en behörig elev på det alternativet. De kan kräva t.ex läkarintyg eller intyg från psykolog på att eleven inte klarar av vanliga studier just nu.
    • : Okej. Tack! Då vet jag!
    • Mikael : Vi på fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Hör av det sen och berätta hur det går! Lycka till!
    Läs alla kommentarer