Michael

    Hej! Jag vill bli företagsekonom därför funderar jag på att läsa Ekonomi (Företagsekonomi) men är inte säker om det är bättre att göra det på Universitetet eller Yrkeshögskolan. Jag kan komma in i båda, men finns det någon skillnad mellan dem när man ska senare söka jobb/få jobb. I universitet pluggar man i ca. 3 år för att få Kandidatexamen, däremot i Yrkeshögskola är det endast 1,5 - 2 år men får bara Yrkeshögskoleexamen. Dessutom får man även jobba/praktisera under tiden man går på Yrkeshögskola, vilket ger personen erfarenhet och bättre möjligheter (för jobbet) vilket man inte riktig får på universitetet. Man får ju också bättre kontakt med arbetsgivaren antar jag då man praktiserar/jobbar hos den och kan enklare få jobb? Är det då inte bättre att läsa på Yrkeshögskola eller inte? Blir det svårare att komma in utan Universitet/Kandidatexamen och kommer det finns någon skillnad på lönen man får senare? Jag vill inte heller ändra mig eller pröva båda, jag vill ta en av vägana, vad skulle ni föredra? Skulle verkligen uppskatta om jag kunde på svar på frågorna, tack på förhand!

    Sammanfattat:

    Läsa Ekonomi på Universitetet eller Yrkeshögskola? Var finner man enklare jobbmöjligheter och bättre lön? Eller är det samma oavsett vad man väljer?

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej!

    Det är en bra och viktig fråga som du ställer. Dessvärre finns det inget exakt svar på frågan, då det beror på vem du frågar. En hel del arbetsgivare efterfrågar en examen ifrån universitet, samtidigt som lika många vill anställa personer från Yrkeshögskolan.

    Löneutveckligen varierar, ingångslönen är ungerfär densamma, det spelar större roll hos vilken arbetsgivare du hamnar samt utvecklingen därefter.

    Precis som du skriver får du från en yrkeshögskoleutbildning praktik och arbetserfarenhet, det kan därför vara lättare för dig att komma in på arbetsmarknaden, eftersom att du redan har erfarenhet samt kontakter.

    Har du någon arbetsgivare? arbetsplats dit du redan nu vet att du vill? I så fall skulle jag tipsa dig att undersöka vidare vilken typ av kompetens som just den arbetsgivaren efterfrågar.

    Vänliga hälsningar
    Melina, studie- och yrkesvägledare