Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Tracy. Högskoleprovet är det friviligt att göra. Högskoleprovet gör man för att prövas i ännu en urvalsgrupp, HP-urvalet.

    Ang. socionomjobbet
    Kika gärna på Socionomyrken >>;

    I Stockholm finns socionomprogrammet på SU, Stockholms Universitet och på Ersta Sköndal Bräcke Högskola.

    Liselotte

    Vid antagning till socioomprogrammet på SU krävdes förra hösten meritvärde på 18,84 och på våren (VT 2017) 17.25 - /jämför: har man alla B-betyg i alla gymnasiala kurser, blir jämförelsetal 17.50/.
    I HP-urvalet, högskoleprovet, brukar på hösten krävas 1.10 och lite lägre på våren - sist krävdes det minst 0.95

    E.S.B Högskola tar in på hösten, ej på våren och antagningsstatistik HT 2017 såg ut så här:

    BF - omdöme från folkhögskolorna;
    BI - direktgruppen;
    BII - kompletteringsgruppen (de som efter gymnasiet kompletterade sina betyg);
    HP - resultat av högskoleprovet.