Manaf

    Hej! Om en studerar på universitetet och även på vuxenutbildning (gymnasienivå) samtidigt, kan man ansöka om studiemedel för vuxenutbildning kurserna (inte universitets)? Tack!

    • : Ja, i så fall väljer du kurserna på Komvux i din ansökan om studiemedel bara.
    • : Jag har redan ansökt CSN för universitet, men fick ingen beslut. Kan jag ändra ansökning till Komvux kurserna?
    • Anna : Om du gjorde ansökan hos CSN, bör du få beslut. Kontakta CSN och fråga när du får beslut. Storlek på studiemedel är ju detsamma: varför vill du ha det för komvuxkurser och inte för universitetskurser?
    • : Tack för svaret! Jag skulle vilja spara universitets studiemedel veckor, ifall jag ändrar programmet jag studerar nu eller kanske studerar två program.
    • Anna : På eftergymnasial nivå kan man få studiemedel i sex år.
    • Anna : Kontakta CSN och lycka till!
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Vad är din studietakt på komvux? Läser du på heltid på komvux eller på minst halvtid?

    För studier som är på lägre takt än halvtid, kan man inte få studiemedel. För halvtidsstudier kan du få Halva studiemedel (bidrag 1500kr för fyra veckors studier).

    Sedan är också frågan om du har några gymnasieveckor kvar att ta av hos CSN, det måste du fråga CSN om.