Sara

    Hej, Jag går tredje året på samhällsprogrammet. I framtiden vill jag allra helst bli: 1)VD 2)Diplomat 3) Enhetschef inom social omsorg 4)Personalchef 5)verksamhetsledare/chef Därför har jag tänkt baklänges, det vill säga vad jag behöver läsa först, för att kunna bli det här. Enligt framtid.se ska man helst läsa antingen Statsvetenskap, civilingenjör, civilekonom, men också kandidatexamen i ekonomi, eller internationella affärer, eller internationella relationer för att bli VD. Det finns nog utbildningar som skulle tilltala mig mer. Av detta skäl undrar jag om det finns annat jag kan läsa också, och i sådana fall vad?? Det verkar iallafall som att det jag vill arbeta med går under kategorin ekonomi och administration. Sambandet mellan flera av de här yrkena är att man kan läsa statsvetenskap eller socionom programmet som grund. Med vänlig hälsning, Sara

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,
    du har läst på, ser jag, vilket är jättebra!
    Du har uppenbarligen kikat på ett antal yrkespresentationer på www.framtid.se och fick info om att Diverse Olika utbildningar kan på sikt leda till de yrken som du är intresserad av.

    Det finns inte ETT SVAR utan det finns Tusen svar på din fråga därför att alla möjliga utbildningar och även lång arbetslivserfarenhet utan någon eftergymnasial utbildning kan leda till att man blir Verksamhetsledare/Chef (beror lite grand vad det är för "verksamhet" vi prata om). T.ex inom hottelbranschen och inom snabb-restaurang samt inom försäljning är det inte alls ovanligt att man utan någon eftergymnasial utbildning lyckas "klättra upp" på karriärstegen (man "jobbar sig uppåt", går korta kurser som arbetsgivare erbjuder och visar sig som duktig och pålitlig medarbetare - och då kan man med stor vilja och lite tur - bli chef på sin arbetsplats).
    Finns dock inga garantier på att - oavsett vilken utbildning eller arbetslivserfarenhet man skaffar sig - kunna bli chef, verksamhetsledare eller VD. Men, å andra sidan, kan man bli det med i princip vilken utbildning som helst.

    Vänligen
    ANNA