Malia
    hej!

    jag undrar om det på något sätt går att studera vidare på universitet utan gymnasieexamen; ex. som reell kompetens fast utan lika många krav om vad man ska ha läst för ämnen. Förstår att det är svårt att bli antagen till universitet utan gymnasiebetyg i Sverige men hur fungerar det utomlands? kan man ta olika kurser på universitet utan gymnasieexamen och genom kurserna kan man då utbilda sig till något, t.ex Logoped, sjuksköterska eller Journalist.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Malia,

    hur kraven är i andra länder, kan vara olika. Det är bäst att fråga de sakkunniga i just det landet som du är intresserad av att utbilda dig i och/eller att jobba i.
    ***********
    I Sverige gäller:
    för att bli Journalist>> - är det den som betalar för vad du utför, dvs din arbetsgivare, som bestämmer vad du ska ha för utbildning, inga generella krav finns inom det yrket;

    däremot Logoped>>> och Sjuksköterska>> är båda de så kallade "reglerade yrken >>". Mycket strikta krav ställs för vem som får jobba inom de Reglerade yrken i Sverige. Att komma in utan Examensbevis på Logopedprogrammet eller på Sjuksköterskeprogrammet är i princip möjligt; dock behöver du för att uppfylla kraven för Reell kompetens >> ha bland annat minst 3 års arbetslivserfarenhet på minst halvtid som du skaffar dig Efter det att du fyller 19 år, dvs du måste bli som yngst 22 år gammal + ha godkända betyg i ett antal gymnasiala kurser; och det är mer eller mindre ett "måste" att även göra Högskoleprovet.

    Om du vill försöka komma in på högskola på Reell kompetens, börja med att läsa info på https://antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/En-annan-vag/ och börja jobba: du behöver minst 3 års arbetslivserfarenhet på minst halvtid; vilka kurser du behöver få godkända betyg i några kurser; anmäl dig också till högskoleprovet.