Hej Hanna,
    det finns många utbildningar på högskolor/universitet i sverige som inte kräver matte B (nuvarande kurs Matte 2). Ex. juristprogrammet kräver inte matte B/2. Här får du några fler exempel... - Integrations- och mångfaldsstudier; Förskollärarprogrammet; Folkhälsovet.programmet; Biblioteks-och-informationsvetenskap; Idrottsvet.program; Entreprenöriellt företagande.

    Att man är Behörig till en utbildning, betyder att man får delta i konkurrensen; sedan om man kommer in eller inte - beror på om man har tillräckligt höga betyg och/eller resultat på Högskoleprovet.
    Det är omöjligt att lista alla högskoleutbildnignar som ej kräver matte B/2.
    Utbud till våren 2019 kommer att fastställas till 15 sept. och kommer att finnas på www.antagning.se - där man gör ansökan.
    Se vilka utbildningar du är intresserad av och om de kräver mer än matematik A... om det inom "behörighet" nämns matematik - då är man inte behörig utan godkänt betyg i matte B/2 /detta för att Matte A/1 ingår i Grundläggande behörighet/.
    Står det "grundläggande behörighet" och inget mer, är man behörig även utan godkänt betyg i matte B/2.
    Bästa hälsningar
    ANNA SYV