Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, jag tror du menar att i BII, kompletteringsgruppen, tilldelas färre platser på samma antal sökande, vilket är sant. Och av den anledning brukar det krävas högre meritvärde för att komma in i BII, kompletteringsgruppen. Men det kan också slumpa sig så att det blir lättare att komma in i kompletteringsgruppen. Det går alltså inte veta det på förhand.
    Jag tycker du ska planera att även göra högskoleprovet så många ggr du hinner. och att du ska försöka få så höga betyg i alla kurser du läser. Mer än så kan du inte göra, förutom att söka om till år1 på ett annat gymnasieprogram: välj i så fall ett program där du kan bli behörig mot slutet av år3, så att du inte ska behöva komplettera efter gymnasiet.
    Vänligen
    Julia syv