Julia
    Hej!
    Jag har länge varit väldigt ambitiös inom skola och allt sånt, och har redan nu fått in tankarna på universitetet. Jag har kollat runt lite på universitetet vid mig (LU), och där finns kvällskurser och liknande, fast man behöver grundläggande behörighet. Finns det inte något sätt hann kunna börja gå kurser på universitetet redan före man tagit studenten?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Tyvärr Julia, man måste ha Grundläggande behörighet och i ditt fall är det = Examensbevis.
    Undantag:
    Spetsutbildningar på gymnasiet /speciella utbildningar till vilka man gör antagningsprov/_ kan inkludera högskolekurser mot slutet av gymnasiet, när eleverna är klara med alla sina gymnasiala kurser inom det "aktuella ämnet" - ex. Om man har klarat Fysik1a, 2 och 3 och kommit så långt man kan komma inom "gymnasiefysik" kan man på Spetsutbildningen inom "naturvetenskap" börja läsa högskolekurser i fysik. men det är UNDANTAG - speciella upplägg framtagna för särbegåvade elever som på gymnasiet söker Spetsutbildningar inom de ämnen där de är extraduktiga.

    Det är mycket bra att du är väldigt ambitiös och vill läsa mycket mer än vad gymnasiet kan erbjuda. Du kan bedriva självstudier; du kan också göra ett jättebra Gymnasiearbete som kanske kan vinna i någon tävling - det finns ibland möjlighet att tävla med sitt gymnasiearbete.

    Dina lärare kan förhoppningsvis ge dig handledning så att du kan komma längre med dina studier än "vanliga gymnasiekurser" kan erbjuda.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Bästa hälsningar & stort LYCKA TILL med dina studier!

    ANNA