Sara

    Hej, Jag läser tredje året på gymnasiet, samhällsvetenskapliga programmet. Snart ska jag söka universitets utbildning, och områdena som intresserar mig är ekonomi och administration, ekonomi, juridik och ledarskap. Problemet är att när jag har tittat på yrkena som faller under de här kategorierna behöver man antingen ha läst matte 3b, eller ha A i varje ämne. Vad kan jag göra? Och har du förslag på utbildningar? Mvh, Sara

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Du kan göra Högskoleprovet; får man högt på HP, behöver man inte ha A i alla kurser; man kommer då i HP-urvalet in på en högskoleutbildning. Anmälningsperioden pågår nu och till 3 februari 2020 - då skriver man HP den 4 april 2020.
    ******
    Är det så att matte 3 krävs, måste du skaffa dig godkänt betyg i den kursen. Sök till komvux: se om din kommun (där du är folkbokförd) kanske erbjuder sommarkurser... Matte 3 kan man läsa på heltid på fem veckor. Och om du får godkänt betyg i matte 3 och sedan ej behöver den kursen för särskild behörighet, kommer du få meritpoäng (+0,5).
    ******
    Eftergymnasiala utbildningar
    finns ej endast inom högskola-universitet; finns också inom andra skolformer, t.ex KKU, yrkeshögskola och privata utbildningar och utbildningar utomlands.
    Kika gärna på gymnasieguiden.se/informeras/efter-gymnasiet?