Mimmi
    Hej,

    Det betyg som jag får efter att jag gjort en prövning, uppdateras den automatiskt på antagning.se när jag ska söka till högskola eller måste jag ladda upp en och en som bevis?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Mimmi,
    du behöver ha Examensbevis;
    Studiebevis ger inte grundläggande behörighet till högskolestudier.
    Om du har ett Examensbevis - då borde både examensbeviset och de nya betygen med vilka du "kompletterar" - "dyka upp" på din inloggning på antagning.se men om de inte gör det - då är det ditt ansvar att ladda upp dem.
    Allt fler skolor ansluter sig till BEDA, den gemensamma betygsdatabasen; men ännu är det inte alla skolor som är anslutna; och även om skolan är ansluten, kan ett tekniskt fel göra att alla eller några av dina betyg inte "hämtas", av ngn anledning.

    Det är ditt ansvar, som sökande, att se till att Antagning.se får tillgång till alla dina betyg från gymnasiala kurser. Sista kompletteringsdag, om man söker till HT-19, är 20 juni 2019. Det är den dagen som du måste försäkra dig om att alla betyg är synliga på din inloggning på Antagning.se
    Vänligen
    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare