Ja, Ulla, det stämmer.

    Det finns fram till juli 2019 fem introduktionsprogram:
    Preparandutbildning och Programinriktat individuellt val som är två av dagens fem Introduktionsprogram, ersätts av Programinriktat val i juli 2019. Källa: Skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan

    - Preparandutbildningen (som finns kvar under läsåret 2018-19) ska ge behörighet till ett nationellt program. Utbildningen är till för elever som gått ut grundskolan utan behörighet att söka till gymnasiet. Utbildningen pågår i högst ett år.

    - Programinriktat individuellt val (som också den finns kvar under läsåret 2018-19) är till för elever som har några, men inte alla de godkända betyg som krävs för behörighet till ett yrkesprogram. Tanken är att eleven så snart som möjligt ska kunna antas till ett yrkesprogram. För att antas ska de ha godkända betyg i svenska eller svenska som andraspråk. Dessutom krävs godkända betyg i engelska eller matematik samt i minst fyra andra ämnen, eller godkända betyg i engelska och matematik samt i minst tre andra ämnen.