Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,

    handlar det om gymnasiebetyg (Slutbetyg) från en Waldorf gymnasieskola?

    Det ska inte spela någon roll om det är Waldorf gymnasieskola eller inte. Om personen inte har grundläggande behörighet, kan hen komplettera på komvux för att uppnå både Grundläggande och Särskild behörighet (om så krävs).

    Det som spelar roll är från vilket år är Slutbetyget.

    Jag råder att personen snarast bokar tid med SYV på komvux i den kommunen där hen är folkbokförd. Detta för att klargöra om personen har Grundläggande behörighet eller inte. I fall hen saknar grundläggande behörighet, är det bråttom att uppnå den. Det är senast 1 jan 2017 som personen bör ha alla betyg för Grundläggande behörighet. I annat fall kommer hen senare att behöva läsa mot Examensbevis (fler poäng och fler obligatoriska kurser).

    Du kan välja att besvara min fråga med att uppge - från vilket år Slutbetyget är och exakt vilka kurser som är godkända samt hur många poäng som är godkända sammanlagt

    eller

    att ni du bokar tid hos SYV på komvux, tar med dig betygen och så kan ni tillsammans klargöra hur mycket som behöver kompletteras.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Vänliga hälsningar

    L. :)

    Liselotte
    Maria SYV

    Hej!!

    Jag har samma fråga och min elev har ett Slutbetyg från Waldorf 2008. Hen har godkänt i 1300 poäng i dessa kurser:

    Bildkonst och konsthistoria 100p

    Datorkunskap 50p

    Engelska grundläggande kurs 100p

    Eurytmi 100p

    Hantverk 200p

    Idrott och hälsa 100p

    Matematik grundläggande kurs 100p

    Matematik fortsättningskurs 1 50p

    Moderna språk steg 3 100p

    Moderna språk steg 4 100p

    Musik och Musikhistoria 100p

    Samhällskunskap 100p

    Projektarbete 100p

    Hur kan hon göra för att få grundläggande behörighet på Komvux??