Kristin
    Jag gick naturbruk med inriktning djurvård på gymnasiet. Gick ut med ett samlat betygsdokument då det saknades ett fåtal poäng för att få en yrkesexamen, dock godkänt i gymnasiearbetet som djurvårdare. Kan jag läsa in dessa poäng och även grundläggande behörighet men ändå få en yrkesexamen? Eller kommer jag automatisk få en högskoleförberedande examen då jag läst in grundläggande behörighet?
    Kan vilken komvux som helst ge ut yrkesexamen som djurvårdare då det endast är poäng som saknas eller krävs det något annat?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Ja, Kristin, du kan läsa kurser för Grundläggande behörighet och få in dem i ditt examensbevis (yrkesbevis) från komvux.

    Det funkar inte så att man skulle automatisk få en högskoleförberedande examen då man läst in grundläggande behörighet, nej. Du får Yrkesexamen som även inkluderar kurser som ger grundläggande behörighet.

    Ja, alla komvux kan utfärda yrkesexamen som djurvårdare, om du i grunden har många kurser godkända redan - och det är bara några få kurser som fattas; du kompletterar med några kurser och borde få ut ditt examensbevis.
    Du söker till komvux i den kommunen där du är folkbokförd.

    Bästa hälsningar

    ANNA