Filip

    Hej, jag har valt flera kurser och program för högskolor och universitet, kan man få välja vilka saker man ska fortsätta efteråt med? Exempelvis ifall jag har satt platts 1-3 med program och 4-20 med olika kurser, som tillsammans gör att jag studerar heltid, med vad jag tycker är intressant. Är det så att ifall jag antogs till exempel på program i platts 2, kommer resten av alternativen att strykas? Samt ifall jag inte kommer in på någon av programmen, så vill jag gärna studera flera av kurserna samtidigt, kan jag få välja ur flera av dem?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Filip, det som Antagning.se säger när man frågar är att de antar till max 150% av studietakt, dvs kan anta till max 45 högskolepoäng per termin.
    De antag i den ordningen som du sökte kurserna och programmen. Om du t.ex ställs i Reserv på dina alternativ 1och2, men kommer in på alternativet nr. 3 och det är t.ex en heltidsutbildning/program som går ut på 30 hp per termin, då har du ännu 15 hp att kunna antas till och du antas då på dina högst prioriterade kurser - tills du har uppfyllt "din kvot" på max 45 hp per termin.

    Sedan kan du också komma in från Reserv och få plats på dina högre prioriterade alternativ...

    Men om du t.ex kommer in på dina alternativ 1, 2 och 3 som tillsammans utgör 45 hp (150% av studietakt) per termin - då stryks alla övriga alternativet.

    Det är krångligt. Och kanske är det bättre om du frågar och får svar direkt från Antagning.se. det är de som gör antagning och sätter antagningsreglerna, men så som de förklarar på Antagning.se har jag återberättat för dig (ovan).

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA