Mariam
    Hej!
    Jag undrar om vart ska jag vända mig till om jag vill göra prövning på modersmål urdu. Jag var i kontakt med prövnings enheten i Göteborg och de har inte och det inte finns i heller i Stockholm. Vad har du för förslag?... vem kan hjälpa mig med det?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Mariam,

    det kan bli svårt att hitta, tyvärr.

    För att prövning i urdu skulle kunna erbjudas måste undervisning i samma kurs som du vill pröva i - bedrivas. Men var bedrivs undervisning i urdu i just samma kurs som du vill pröva i - ? Det finns ingen sammanställd info om vilka kurser som bedrivs på olika skolor. Jag antar att det är i gymnasiala kurser, inte i grundskolekurser som du vill göra prövning i. I så fall - vänd dig till gymnasieskolor inom pendlingsavstånd för dig och fråga om någon av dem bedriver undervisning i Modersmål /urdu/?
    Kommunernas utbildningsförvaltningar måste veta vilken undervisning som bedrivs i deras kommuner. Så - det kan också ge "utdelning" att vända sig till kommunernas utbildningsförvaltningar.

    Vi har upprepade gånger varit i kontakt med olika myndigheter, bland annat med Skolverket, och påpekat att det är extremt svårt att hitta var man kan göra prövningar i olika kurser. Men, så vitt vi vet, finns det ännu inga planer på att skapa någon form av sammanhållen /övergripande/ info om möjlighet till prövningar i hela Sverige.

    Man får helt enkelt fråga på varje skola separat. Eftersom din fråga handlar om modersmål och inte om moderna språk - då tror inte jag att någon privat/fristående gymnasieskola bedriver undervisning... utan det är kommunala gymnasieskolorna i så fall.

    Jag ska samråda med kollegorna, men har tyvärr små förhoppningar i att vi skulle kunna hjälpa dig att hitta. Vi behöver i så fall maila och ringa till alla de olika svenska kommuner och ställa den frågan. Att vi frågar eller du gör det själv...? Det går snabbare om du gör det, för att varför ska info behöva gå en omväg via oss? Du får svar direkt till dig. Och då vet du.

    Bästa hälsningar

    ANNA