M.Zayed
    Hej
    Har ett utländskt gymnasiebetyg och har klarat
    ENG 5 (Omprövning)
    ENG6
    ENG7
    SVA1,2 och 3
    samhällskunskap
    Historia 1b
    Religionskunskap 1
    Tyska 1
    Jag har fått ett förhandsbesked om behörighet för Kemi fysik och biologi ämnen i tandläkarprogrammet
    Jag vill veta vilken grupp tillhör jag efter all detta?

    Tack på förhand

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    det som gäller vid ansökan till svenska högskoleutbildningar med utländska gymnasiebetyg står på www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Utlandsk-gymnasieutbildning/

    och det är Antagning.se som kommer att bestämma i vilken eller vilka urvalsgrupper du prövas.

    Om du kommer att ha ett giltigt resultat av högskoleprovet kommer du även prövas i HP-urvalsgruppen också.

    Enligt info på www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Utlandsk-gymnasieutbildning/Om-urval-och-studieplatser/ och den info som du uppger i din fråga - tror jag du kommer att prövas i både BI och BII samtidigt. Jag kan dock inte garantera att så blir fallet. Det är extremt svårt att ge 100% svar när det gäller utländska betyg; specialkunskap krävs för att kunna ge svar, men reglerna kan också ändras och ibland med kort varsel - och det som gäller idag kanske inte gäller om några månader.

    Om det är viktigt för dig att - på förhand - få svar i vilken eller vilka urvalsgrupper du kommer att prövas, >>vänd dig till Antagning.se och försök få svar direkt från dem.