Hej, som jag förstår din situation, utifrån info i din fråga: är mitt svar - att du kommer prövas i BI med det lägre meritvärde och i BII med det Högre meritvärde (detta om du får högre betyg i kurser i vilken du kommer göra prövning i, än det betyget som finns i ditt examensbevis). Men i fall du ej höjer ditt meritvärde - då kommer du prövas endast i BI (med det meritvärde som du har på ditt examensbevis).
    Mvh
    ANNA

    • Arbetsköpare :

      Tack för svaret. Det är ju jättebra att kunna vara med i både urvalsgrupper isåfall. För då ökar mina chanser att komma in på min favorits utbildning.

    • Anna : Ja, det är bra att vara med i så många olika urvalsgrupper som möjligt, för att i varje grupp har du en ny chans att bli antagen!
    • Arbetsköpare : Är det lika många som blir antagna från BII och BI?
    • Mikael : BI får fler platser per samma antal sökande.
    • Arbetsköpare : Jag såg att en utbildning erbjöd endast 4 platser till BII medan 36 platser gick till BI. På vilket sätt väljer man dessa 4 personer till utbildningen? Är det via någon typ av lottning?
    • Anna : Om det erbjuds 4 platser i BII gruppen då är det de sökande till den utbildningen som är behöriga och som prövas i BII, alltså har kompletterat och genom komplettering blev behöriga eller fick högre meritvärde än det som de hade innan komplettering. Och så är det de fyra inom den gruppen av sökande som har högst meritvärde, som de fick genom en komplettering. Om samma sökande antas även i BI och/eller i HP urvalet, då går den platsen till nästa sökande som har lite lägre meritvärde.
    Läs alla kommentarer