Julia

    Hej, jag kommer gå ut gymnasiet med F i kemi 2, har i övrigt godkänt eller högre i alla andra kurser. Ifall jag skulle läsa upp kemi 2 på komvux vilken urvalsgrupp för högskolan skulle jag isåfall hamna i BI eller BII? Alltså den vanliga för gymnasiebetyg eller den för kompletteringar och komvux om det gäller en utbildning som inte har kemi som behörighet?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Julia!
    Om du får ut Examensbevis med kemi2 betyget F och söker till högskoleutb.*, när du har höjt betyget i kemi2, då kommer du prövas:
    - med det lägre meritvärde (som du hade innan du fick högre betyg i kemi2) i BI urvalsgruppen
    och
    _ samtidigt i BII, kompletteringsgruppen - med det högre meritvärde.
    *Detta om högskoleutbildning du söker till, inte kräver kemi2 för särskild behörighet.