Aron
    Hej, en vän till mig har läst estetiska programmet på gymnasiet och har således endast läst Matte 1(b). Nu funderar hon på att börja plugga sociologi på universitet, men måste då läsa in Matte 2. Vår fråga är då: om man kompletterar sitt gymnasiebetyg med Matte 2, hamnar man då i en annan urvalsgrupp när man söker sig till sociologin? Det hade varit en sak om man kompletterat ett redan existerande betyg, men blir det annorlunda just eftersom det är en helt ny kurs man får betyg i? Vad jag har kunnat utläsa från liknande svar är att man inte hamnar i en annan urvalsgrupp om man inte höjer sitt meritvärde, t.ex. att man inte hamnar i en annan urvalsgrupp om man har meritvärde 17.5 och får C i matte 2, men att om man t.ex. skulle få A i matte 2 skulle man hamna i en annan urvalsgrupp?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Aron,
    det som stämmer är att
    - utan komplettering (godkänd betyg i en Matte 2-kurs) är hon inte behörig; alltså kommer få svar Obehörig och inte kommer prövas alls...
    då måste hon Komplettera. Och då prövas hon i Kompletterings-urvalet, BII.

    ****
    Och även om hon söker en annan utbildning, där matte 2 inte krävs - då kommer hon också prövas med betyg i matte 2 i BII
    men då också samtidigt prövas i BI (utan betyget i matte 2).
    Matte 2 ger nämligen meritpoäng och även vid lågt betyg (E) och även om man för övrigt har alla A-betyg (vi tar det som exempel), blir det pga meritpoängs-regeln en höjning (kanske liten, + 0.1)i meritvärdet.

    Är man behörig även utan komplettering - prövas man i BI.
    Är man inte behörig utan komplettering - prövas man i BII.
    Har man kompletterat, men senare söker utbildning där man inte behövde komplettera (ändrar sig om vilken utb. man vill gå) - prövas man utan kompletteringar i BI (och kan då samtidigt prövas med kompletteringar i BII, men här är det i så fall endast om kompletteringen höjer meritvärde); och om kompletteringen ej höjer meritvärde och ej behövs (för att man var behörig även utan komplettering) - prövas man i så fall endast i BI.

    Rätt så krångligt... men sådana är reglerna.
    Bra att försöka få så högt betyg som möjligt i matte 2, eftersom betyget kommer räknas in i jämförelsetalet också.
    Matte 2a är en lite enklare kurs, i vilken det brukar vara lättare att få högre betyg. Kanske är det då bra att försöka få betyget just i matte 2a (om inte det är så att hon kan få A betyg i matte 2b eller 2c).

    Vänligen
    Julia