Anne

    Jag jobbar som hud och laser terapeut och skulle vilja vidareutbilda mig till dermatolog. Min fråga är om jag först måste läsa 5 år på läkar linjen för att sedan specielisera mig till Dermatolog? Mycket tacksam för svar Ann

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Anne,

    DermatoIog är en hudIäkare. Det är en speciaIistIäkare (speciaIist i hudsjukdomar och hudåkommor tiII föIjd av aIIergiska reaktioner, sjukdomar eIIer skador, t.ex brännskador, skott- eIIer skärsår, svettkörteIinfIamationer, seborré, svåra soIeksem och svåra aknebesvär). Så, ja, du har rätt: du måste ha grundutbildning från läkarprogrammet för att sedan läsa till specialistläkare - för att kunna bli en Dermatolog.

    Liselotte