Anonym
    Hej! Jag funderar starkt på att bli syv och undrar då om det är stor efterfrågan på syvar på heltid och hur är lönen?
    • Anna : Så roligt Alida att du vill bli min framtida kollega! :) Just nu finns det ca 150 lediga jobb som SYV, annonserade på Arbetsförmedlingens hemsida - www.arbetsformedlingen.se men många jobb tillsätts utan att någon annons om ett ledigt jobb kommer ut, dvs genom kontakter. Det ser ljust ut för SYV-ar på några års sikt. Med SYV-utbildning kan man även jobba som "någonting annat", t.ex som Arbetsförmedlare: https://www.framtid.se/yrke/arbetsformedlare

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Alida!

    Det ser lite olika ut var i landet du bor.

    Om du vill jobba som SYV i skola är det vanligt att jobba på olika skolor, dvs deltidstjänster men tillsammans fylla ut tjänsterna på olika skolor så att det blir en heltid.

    Större skolor har ofta större tjänster att erbjud dvs t.ex 100procent.

    Om du kan tänkta dig att jobba utanför skolan, istället inom t.ex arbetsförmedlingen, då är möjligheterna större till en heltidstjänst.

    Här kan du läsa mer om yrket.

    Vänliga hälsningar

    Melina, studie- och yrkesvägledare