Alex
    Hej! Jag är en kille på 21 som jättegärna vill utbilda mig till frisör, då jag inte gick någon liknande utbildning på gymnasiet undrar jag hur jag ska gå tillväga?

    En privatutbildning kostar 144 000kr vilket jag inte har råd med, jag bor i Skåne och min hemkommun i klippan säger dem troligen inte kommer betala en sån utbildning ifall jag ansöker

    Känns som det är helt omöjligt på alla håll och kanter? Vad ska jag göra?

    Mvh Alex J

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    En väg att gå skulle vara att försöka komma in som vuxenlärling/trainee >> hos en verksam frisör. Arbetsförmedlingen borde kunna förklara kring detaljerna. Se också info och länkar på  Försök börja med att hitta några frisörer som tar emot dig på längre studiebesök; en bra nörjan kan vara att ”hänga” på frisörsalongen i några dagar för att se alla sidor av yrket.

    Kika gärna också på info och länkar på sidan yrke: Frisör

    Studie- och yrkesvägledare
    • :

      Har varit i kontakt nyligen med Arbetsförmedlingen som säger det inte finns något av ovanstående svar dem kan erbjuda e.x vuxenlärling/trainee

      Företagsförlagd traineeutbildning, hur kan jag fixa det?

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    så här står det på frisorforetagarna.se/utbildning/att-bli-frisör:

    Företagsförlagd traineeutbildning
    Som trainee lär du dig frisöryrket hos ett frisörföretag med en behörig frisör som handledare, du hittar själv en salong som vill utbilda/anställa dig. Hittar du en plats blir du anställd som trainee i 5000 timmar (4 nivåer) du och din handledare följer en läroplan för frisöryrket. Du avlägger delprov och teoriprov efter 2000 timmar (nivå 1) och sedan det slutgiltiga gesällprovet efter ytterligare 3000 timmar (nivå 4).

    Eftersom Frisörföretagarna uppger ovanstående info på sin hemsida, vill jag råda dig att vända dig till dem med frågor om företagsförlagd trainee-utbildning. Kontaktuppgifter som finns på Frisörföretagarnas hemsida är tel.nummer 08-87 04 30, e-post: [email protected]